Mogen huisartsen tijdens lunch met collega's hun ervaringen met patienten bespreken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
2.1K

Het beste antwoord

Jazeker, en niet alleen huisartsen (die vaak overigens alleen werken in een praktijk), maar alle medici en ook bijvoorbeeld psychologen. Casussen met elkaar bespreken is een heel goede manier om zaken op een rijtje te krijgen, feedback en inzichten te krijgen en van elkaar te leren. Het is alleen niet de bedoeling dat dat met naam en toenaam gebeurt, want wat er in de spreekkamer gebeurt is natuurlijk wel vertrouwelijk. Tenzij beide artsen de patient kennen en behandelen, dan is er natuurlijk ook overleg. En niet eens zozeer bij de lunch trouwens ; dat hoort gewoon bij het werk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Compensatieplusje! Goed antwoord, snap de minnen niet!
zondag
13 jaar geleden
Marleen heeft vaste minnaars die haar zelden te pas maar zeer vaak te onpas beminnen. Marleen, + van mij.

Andere antwoorden (7)

officieel is dit niet toegestaan. Beroepsgeheim!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als de namen leeftijden en info die niet relevant zijn voor een bespreking niet genoemd worden is er geen sprake van schending van het beroeps geheim. je wisselt dan puur ervaringen uit en geen persoonlijke informatie. hierin zit dus een verschil :))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry hoor Trudy, hier roep je maar gewoon wat '-'
Officieel is dit inderdaad niet toegestaan, maar ze zullen ongetwijfeld wel eens hebben over een patient, zonder daarbij namen te noemen. Net als dat er bij menigeen op het werk wel eens wordt geroddeld over anderen (al is dat officieel niet verboden). Maar het mag dus niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is in zoverre toegestaan dat men deze informatie intern, en inhoudelijk kan uitwisselen ten behoeve van het uitoefenen van de geneeskunde, zonder daar namen uit het patientendossier te koppelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt maar net aan de manier waarop.
Zijn het collega's in dezelfde groepspraktijk die regelmatig dezelfde patiënten behandelen? Dan moeten ze wel overleggen en als ze het druk hebben is het heel praktisch om dat tijdens de lunch te doen. Maar dan moet het beperkt blijven tot de essentiële informatie die nodig is voor de behandeling van de patiënt.

Zijn het collega's uit verschillende praktijken? Dan is het logisch dat ze bepaalde problemen aankaarten om te zien hoe anderen er mee omgaan en om tips en ideeën te krijgen. Maar in dat geval moet de anonimiteit van de patiënt wel gewaarborgd zijn en moet het ook alleen om essentiële informatie gaan.

Buiten de overdrachtsituaties (voorbeeld 1) en de collegiale consultatie (voorbeeld 2) hoort spreekkamerinformatie niet besproken te worden.
Dingen die je in vertrouwen tegen de huisarts zegt, mogen niet buiten de spreekkamer komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt niet zonder een gesprek met elkaar vwb je werk, geldt voor bijna elke werksituatie, dingen bijelkaar toetsen, even dingen van je af praten, heel normaal en gezond. Voorwaarde is dat je mensen niet bij de naam noemt en nadenkt over het noemen of benoemen van namen en situaties. Mijn overleden man was huisarts en vaak vertelde hij mij over situaties uit zijn praktijk. Dat was goed: even van je afpraten en even met een ander delen wat je allemaal aan heftige zaken had ervaren en gehoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als huisarts mag je geen patiëntengegevens uitwisselen met je collega's. Het mag echter wel als die collega diezelfde patiënt behandelt.
Ook zijn er vaak zogeheten monodisciplinaire overleggen waarbij artsen met dezelfde specialisatie casussen bespreken om op de beste behandeling voor de betreffende patiënt te komen. 10 artsen met dezelfde specialiteit weten natuurlijk meer dan 1 arts zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat mag zelfs buiten de lunch. In een complex vakgebied als gezondheidszorg is overleg van levensbelang. Ik zou in ieder geval niet zonder kunnen. De manier waarop er overlegd wordt is een ander verhaal. Artsen en andere BIG-geregistreerden hebben geheimhoudingsplicht. Maar ook als er geanonimiseerd overlegd wordt vind ik een beetje discretie op zijn plaats. Zelf vind ik overleg een vorm van werken en dat doe ik bij voorkeur niet tijdens de lunch. Dan kan ik ook niet per ongeluk uit de school klappen als daar mensen bij zitten die er niets mee te maken hebben.