Is bij aspirinegebruik meer of minder kans op hersenbloedingen?

Ik dacht, dat de bloedverdunnende werking van aspirine goed is ter voorkóming van hersenbloedingen e.d. Echter, in een artikel, die Ritchie30 mij zojuist stuurde over aspirine, is professor Peter Rothwell van de John Radcliffe Hospital te Oxford van opvatting, dat één van de bijwerkingen van (dagelijks) aspirinegebruik juist kansverhoging op hersenbloedingen is. Hoe is dat te rijmen?

13 jaar geleden
in: Ziekten
1.6K

Antwoorden (3)

Aspirine is een bloedverdunner. Dat zou het kunnen verklaren.
Hartpatienten krijgen vaak asprine (bv Ascal) om hun bloed dun te houden. Je hebt dan dus minder kans op dichtslibben van de aders, en dus een hartaanval.

Waarschijnlijk heb je dus minder kans op een TIA, dat veroorzaakt kan worden door een stolseltje. Maar als er een vaatje in je hersenen knapt ben je minder goed af als je aspirine slikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
corzijlstra
13 jaar geleden
Ik dacht dat hersenbloedingen juist veroorzaakt worden door stolsels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, een hersenbloeding wordt veroorzaakt door een geknapt bloedvaatje.
Een herseninfarct door het dichtslibben van een vat of een stolsel.
Als aspirine of de werkzame stof van aspirine wordt gebruikt als bloedverdunner, wordt er gemeten hoe dun het bloed wordt door de trombosedienst. Dit moet regelmatig gebeuren.

Ik kan me voorstellen dat het bloed ook niet dermate verdund mag worden, dat het bloedingen veroorzaakt. Dus de kans dat bij regelmatig gebruik hersenbloedingen worden veroorzaakt door een overmaat aan asperinegebruik is niet denkbeeldig.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je Acetylsalicylzuur (ascal, aspirine) slikt wordt je niet aangemeld bij de trombosedienst, en dus ook niet gecontroleerd.
De trombosedienst controleert bij antistollingsmiddelen (zoals Sintrom), en een antistollingsmiddel is iets anders dan een bloedverdunner.
Ivana
13 jaar geleden
Dan was ik zeker die uitzondering. Ik moest ascal slikken en werd iedere maand gecontroleerd of mijn bloed niet te dun werd. Ze prikten dan in mijn oren en berekenden de stollingstijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Ivana, dat gebeurd bij meer mensen.
corzijlstra
13 jaar geleden
Ik dacht, dat hersenbloedingen juist door stolsels worden veroorzaakt.
Aspirine verkleint de kans op een hersenembolie, dus een stolsel in de hersenen. Maar het vergroot de kans op bloedingen, ook in de hersenen, door de bloedverdunnende werking.
Dus als iemand een 'beroerte' heeft gehad, is het van belang om te weten of dat een bloeding of een embolie was. Ik vermoed dat daar jouw verwarring zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
perfect antwoord +1
zou het zelfde gezegd hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar als je aspirine neemt om toch de kans op kanker te verkleine is dit maar een zeer kleine hoeveelheid waardoor het bloed toch niet zo dun is en dus geen of weinig risico's kunnen hebben.
corzijlstra
13 jaar geleden
Ik dacht dat hersenbloedingen juist veroorzaakt worden door stolsels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, een stolsel veroorzaakt een herseninfarct, te vergelijken met een hartinfarct: een bloedvat raakt verstopt, het weefsel erachter krijgt geen zuurstof meer.
Een hersenbloeding is te vergelijken met een wond, een vat gaat bloeden. Het zijn twee verschillende aandoeningen (en je wilt ze geen van beide meemaken).