Wat is een verschijnsel van mondkanker?

Ik heb al 3 maanden een doorzichtig zweertje van 1 cm ofzo achterin rechts naast de huig. Eerst was het een stipje, nu een altijd rode witte vlek met daarbij t zweertje. Ik voel t soms en t is dan pijnlijk zoals nu. Mijn tong raakt t de heletijd aan ! Heb ook pfeiffer gehad, en heb altijd een zeer lage weerstand door mijn b12 tekort. Ben gister ook doorverwezen naar de huisarts, die het raar vond dat ik al een tijdje een rode keel heb. Nu vind ie dat bultje helemaal raar. Maar is een bultje en roodheid een verschijnsel?

Toegevoegd na 1 minuut:
mijn amandelen zijn ook verwijderd wegens tevaak chronische ontstoke amandelen in oktober.

Toegevoegd na 2 minuten:
naar de kno arts sorry.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
7.2K

Het beste antwoord

Het kan van alles zijn, als je immuunsysteem laag is is dit nooit goed voor alles dan vecht het ook veel minder tegen kankercellen enz . Ik zeg ook niet dat het kanker is kan iets heel onbenullig zijn dat met een mondwater weg kan gaan. Als je toch nog naar de dokter moet gaan vraag dan eens ook om een routine bloedcontrole en laten controleren op antistoffen en witte bloedcellen. Dus je hebt ene gewone controle dat wordt dus gecontroleerd op witte, rode en bloedplaatjes maar niet op antistoffen dus dat moetje eens uitdrukkelijk bij vragen te controleren. Indien de antistoffen te laag staan zou het wel eens kunnen dat je een infuus krijgt met Multigram dit om je antistoffen een beetje terug op pijl te krijgen dit zou dan maandelijks 1 keer moeten gebeuren tot dat je antistoffen terug goed staan. Zodat terug wat meer herkend van ziekten. Dus een goede bloedcontrole zou heel wat duidelijkheid kunnen bieden. Daarbij ook je mond en keel eens zeer goed laten nakijken niet bij huisarts maar specialist in ziekenhuis. Groetjes Ritchie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben al op antistofgen getest maar ze waren eeeeeeigelijk wel goed :s Dit zei mn stomme kinderarts trouwens... Ik ga ook naar eindhoven voor mn b12 want deze mvr heeft er eeinig verstand van! En ikk ga 1 maart naar de KNO arts. Die vond 3 maanden terug mn keel ookal rood. En alle andere artsen ook. Nu dat ik weet dat de epstein barr ofzo kanker in de neuskeelholte kan versnellen. Een chronisch rode keel, witte rode vlek met daarnaast een bijna 4 maanden oude zweertje. Die regelmatig pijn doet... Ook t kauwen doet soms pijn! Mn oren ook... Mn HA vond t verdacht, ddat zag je aan zn gezicht gewoon. Maaargoed, hoop t bestte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben je nu naar de juiste dokter gegaan voor de keel zoals ziekenhuis ?

Andere antwoorden (4)

Het kan van alles zijn, en de huisarts heeft daar verstand van dan wij (die het ook niet kunnen zien en jou verder niet kennen).
Zeg gerust tegen je huisarts dat je hier bang voor bent, dat begrijpt hij echt wel.

Toegevoegd na 13 seconden:
daar _meer_ verstand van dan wij, dus ;p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee maar natuurlijk zegt hij dat niet tegen n 15 jarig meisje...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk jij dat als je huisarts zou denken dat je een kwaadaardige tumor hebt, hij doet alsof er niets aan de hand is?
De kans dat het zoiets is, is niet groot, maar als hij twijfelt, zal hij je ter controle doorsturen, wees maar niet bang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben al doorverwezen. 1 maart een bezoekje bij de KNO. Ontzettend spannend dit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat de kans groter is dat het een zweertje is wegens afgenomen weerstand, maar het kan nooit kwaad om er een kenner naar te laten kijken.
Dus ik hoop dat je straks kunt lachen en kunt denken: 'Ik heb me voor niks druk gemaakt'.
Als jouw immuniteitsysteem zwak is, dam krijg je automatiscjh dit soort zaken. Iedereen is daarmee besmet, maar meestal blijf jij de baas. Ga naar de huisarts of vraag een doorverwijzing naar KNO. Meestal volstaat een spoelmiddeltje, maar aan jouw immuniteitssysteem moet zeker wat gebeuren, al dat tenminste kan. Je moet onder controle blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou maar gewoon even afwachten wat de huisarts zegt. als hij het niet vertrouwd dan stuurt hij je heus wel door naar een goede arts in het ziekenhuis.
het kan natuurlijk altijd maar we kunnen hiervandaan natuurlijk niet zomaar zeggen dat het kanker is. de arts is de enige die er iets van kan zeggen dus maar gauw een afspraak maken

Toegevoegd na 2 minuten:
ik begrijp dat je al doorgestuurt gaat worden naar de kno arts . dan zou ik dat maar even afwachten en je nog niet zo druk maken . het komt echt wel in orde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mondkanker komt voornamelijk voor bij personen van middelbare leeftijd en ouder, en vaker bij mannen dan bij vrouwen. Roken van sigaretten en sigaren, en het kauwen van tabak veroorzaakt 80 tot 90 procent van de gevallen. En ook alcohol vergroot de kans erop. Bij het ontstaan ervan speelt chronische irritatie van het slijmvlies vaak een belangrijke rol.
Hoeveel heb jij dan als 15-jarige al gerookt en gedronken dat je denkt dat jij dat zou kunnen hebben? Lijkt mij zo goed als onmogelijk.
Een zweertje in de mond is een afte. Daar zijn op GV al vaker vragen over gesteld, zoek maar eens op "aften". Op internet is er verder veel informatie over te vinden. Volkomen onschuldig, maar wel pijnlijk. Bij jou vermoedelijk veroorzaakt door het tekort aan vitamine B12 en de lage weerstand. Wat kan je ertegen doen: Wat kunt u doen tegen aften?
■Tegen de pijn een ijsblokje op het getroffen gebied leggen.
■De mond enkele malen per dag spoelen met zout water.
■Kruidig en zuur voedsel vermijden.
■Bij herhaling of in ernstige gevallen wordt aangeraden de mond te spoelen met antiseptisch mondwater.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het is geen afte, dat ken ik wel. Afte geneest wel zeker in 3 weken. Dit bultje heb ik 4 maanden...