wat kun je doen tegen een keel ontsteking?

Ik heb waarschijnlijk een keel ontsteking.
Hier heb ik last van
- Pijn bij slikken.
- Opgezette klieren in mijn nek
- koorts gehad.
- oorpijn
- als ik een soort van boertje laat ook heel veel pijn aan mijn oren
- pijn bij gapen
- beetje schorre stem
- verder ook niet helemaal fit.

Wat kan ik tegen een keel ontsteking doen, want het doet echt pijn!
( als het geen keelontsteking is, wat kan het anders zijn?)

groetjes:):)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
1.9K

Antwoorden (9)

Gorgelen met heel zout water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar de huisarts :)

Groet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat kun je zelf doen?

■Een ijsje eten
■Koud drinken nuttigen
■Gorgelen met kamillethee
■Gorgelen met zout water
■Zo min mogelijk praten

Het eten van een ijsje en het drinken van een koude drank laat de bloedvaten in je keel krimpen. Hierdoor verminderd de zwelling en dit kan de pijn verlichten. Het gorgelen met kamillethee of zout water helpt om de keel te ontsmetten. Je kan ook gorgeldranken kopen bij de drogist maar deze staan er om bekend nog viezer te zijn dan zout water. Verder is het belangrijk om je stem rust te geven. Hierdoor belast je de keel en je stembanden beter. Deze zullen dan sneller en beter genezen. Wanneer de keelontsteking langer dan een week aanhoudt is het aangeraden de huisarts te raadplegen. De huisarts kan dan meerdere dingen doen.

Wat kan de huisarts doen?

■Pijnstillers voorschrijven
■Ontstekingsremmers voorschrijven
■Antibiotica voorschrijven
■Doorverwijzen naar ziekenhuis

Pijnstillers spreken voor zich, deze verlichten de pijn. Pas hier wel mee op! Wanneer de pijn sterk afneemt ga je automatisch weer meer dingen doen met je keel. Dit kan het herstelproces vertragen! De huisarts kan ook ontstekingsremmers voor schrijven, deze hebben bijna dezelfde werking als antibiotica. Wanneer de keelontsteking chronische trekjes begint te vertonen zal de huisarts antibiotica voorschrijven. De antibiotica zou de keelontsteking binnen 10 dagen moeten verhelpen. In sommige gevallen kun je doorverwezen worden naar het ziekenhuis. Bijvoorbeeld als je al langere tijd meer dan 40 graden koorts hebt. Dit gebeurt gelukkig zelden

als dit het niet is kunnen het symptomen zijn van talloze andere oorzaken. maar om dit vast te kunnen stellen moet je meer gegevens hebben, enventueel onderzoek doen en vooral heel goed medisch onderlegd zijn (zoals je eigen huisarts) :)

alle andere oorzaken van wat het wellicht zouden kunnen zijn zijn gissingen, maar dat schiet natuurlijk niet op.

wat het ook is .......beterschap !!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha hellup!!! (bronnetje staat erbij togggggg)
Toch maar langs de huisarts!
Voor keelontsteking krijg je namelijk antibiotica.
Die heb je wel op recept nodig.

Wat de keel eventueel verzacht;
Dropjes (wel op sabbelen)
Waterijsje (ook op sabbelen)
Zouthout thee
Zout water gorgelen

Maar, daar herstelt het niet van, dat is slechts verzachtend.
Wel balen dat het weekend er nou aan komt, dan is de huisartsenpraktijk natuurlijk dicht.
Maar niet te lang mee rond lopen hoor!
Dat kan echt lelijk uitpakken anders.
Eventueel naar een huisartsenpost gaan morgen of zondag!
Echt niet te lang mee wachten!
Beterschap!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rustig aan doen, want je bent niet fit.

Pijnstiller nemen zodat je je niet zo beroerd voelt.

Lekker om je hals een warme sjaal Geeft een goed gevoel.

Je kunt het proberen met een middeltje van Kruidvat of zo. Maar als je achter in je keel witte stippeltjes ziet, dan heb je een antibioticakuur nodig. Kijk het even aan en ga anders zeker naar je huisarts.

Beterschap!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan ook een griepje zijn.
Keelontsteking moet het rood zijn achterin je mond en vaak zitten er witte puntjes op.
Als je koorts nu al over is, dan zal het geen keelontsteking zijn. Komt het terug en heb je de andere kenmerken, dan even kuurtje halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
honing eten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet stomen of hoestsiroop kopen als je niet weet wat stomen is zoek het op op Wikipedia geen zin om het uit te leggen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wybertjes (blauw) eten helpt ook goed, daar zit een soort anti bacterieel middeltje in. Met een forse keelontsteking kan je beter een penicilline kuurtje halen bij de huisarts. beterschap!