Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe kunnen mensen die lijden aan anorexia of boulimia beter worden?

Weet jij het antwoord?

/2500

ik denk eerst met het beginnen met hulp accepteren. er verschillende klinieken waarbij je intern opgenomen kunt worden voor behandeling.Vaak speelt er veel psychische problemen mee die aangepakt moeten worden

Door therapie, en dat komt neer op dat ze anders naar zichzelf leren kijken, en ook een stuk controle terug krijgen over hun eigen leven op een andere manier. Wat het spugen of voleten in principe inhoudt is dat je jezelf afwijst op een dusdanige manier dat het een dodelijke zelfbeschadiging kan worden. Gelukkig gold dat voor mijn vriendinnen niet maar ik zal je even een paar voorbeeldjes geven waardoor het anders kijken duidelijker wordt; Ik heb verschillende vriendinnen die of wel boulimia of anorexia hadden, en daarin blijft eten moeilijk. Eén vriendin van mij vond dat ze geen controle meer had over haar leven doordat ze met een opleiding die ze heel graag wilde niet meer verder kon, en merkte dat ze wel controle had over haar eetpatroon, dus kwam er op die manier in. Een andere vriendin van mij had niet zo'n fijne thuissituatie waardoor ze zichzelf niet als waardevol kon ervaren, en wilde zichzelf onzichtbaar en mooier maken. En weer een ander had een combi van juist omdat ze door drugs (vr)eetbuien kreeg en toen op een heel heftige manier met voedsel bezig ging, wist van alles calorieën enzo, en nog.

Anorexia is een psychische aandoening. Het is een eetstoornis. Bij anorexia heb je een vervormd beeld van je eigen lichaamsbeleving. Ze zijn bang om te dik te worden. En zien ook niet in dat ze dat niet zijn. Ze denken dat het een oplossing is om niet te eten en daardoor afvallen. Want wanneer zij in de spiegel kijken, zien ze niet zichzelf, maar zien ze zichzelf, met 2 keer zoveel lichaamsvet als dat wat er zit. Om anorexia te overwinnen, is er meestal wel professionele hulp bij nodig. Omdat het echt een psychische stoornis is. Hierbij is het noodzakelijk, dat de persoon in kwestie, ook zelf gemotiveerd raakt. Als ze inziet wat er aan de hand is, en de ernst van de situatie in gaat zien, kan er wat aan gedaan worden. Want ze moet er zelf achter staan, om zijn of haar leven weer op te pakken. Er zijn verschillende behandelmogelijkheden voor anorexia nervosa. Hierbij is een ambulante of deeltijdbehandeling mogelijk, waarbij de patiënt de mogelijkheid heeft om de ervaringen en inzichten uit de therapie uit te proberen in de eigen omgeving. Tenzij de lichamelijke en/of psychische toestand zo slecht is dat opname wel echt noodzakelijk is. Ook wanneer er onvoldoende steun en structuur in de thuissituatie is, kan een opname noodzakelijk zijn. Er zijn in Nederland diverse behandelcentra voor eetstoornissen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100