Weet iemand iets meer info over adhd, je relatie en eventuele kinderen?

Sinds kort heb ik een vriend. We hebben het gehad over mijn adhd. Nu hebben we het ook gehad over kinderen. Hij schrok er toch wel van dat het erfelijk was. Hij wil wel met mij door gaan maar wat kan ik er verder mee doen. Heeft iemand info over erfelijkheid of zelf ervaringen. Hoe kan ik hier in een prille relatie met een een beetje geschokt iemand mee omgaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

Helemaal niet verkeerd dat je daar vast een keer over nadenkt, want zeker als jij een echte ADHD'er bent (en niet zo eentje die z'n diagnose bij z'n nieuwe espresso-apparaat kado heeft gekregen omdat het zo trendy staat) gaat het invloed hebben op je relatie.

Je bent natuurlijk niet de eerste en niet de enige. Een heleboel volwassenen die hun leven lang al denken 'wat spoort er nou toch niet aan mij en waarom gaat alles nou toch zo raar en moeizaam' komen er na jarenlang tobben achter dat het helpt als ze een beetje extra gebruiksaanwijzing voor zichzelf en voor hun relatie hebben.
Een aantal van die mensen hebben die gebruiksaanwijzing ook vertaald voor algemeen gebruik, zie de links hieronder.

Over erfelijkheid en ADHD is nog veel te doen, echt harde bewijzen dat het erfelijk is, zijn er niet. En over hoe de toekomst er uit ziet is weinig te zeggen. Als jullie samen een goed setje zijn, hoeft die ADHD helemaal geen belemmering te vormen. Jij bent wie je bent en om die reden is hij ook verliefd op jou geworden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ADHD wordt erfelijk doorgegeven. Iedere generatie weer wat heftiger. Meestal ook met een comorbiditeit: dat is een extra beperking, zoals dyslectie of ODD.

Lees erover. Zoek forums op. Praat mee en leg àl je vragen daar neer. Want wat is er veel te vertellen over ADHD! Er is giga veel info over ADHD. Wordt lid van een overkoepelende organisatie zoals Balans. Dan kun je met veel korting themadagen bezoeken.

Goed dat je bewust nadenkt over kinderen krijgen. Je genen geven het door. En afhankelijk hoe jij er doorheen gerold bent, je kind zal dan minimaal hetzelfde meemaken.

Toegevoegd na 3 minuten:
http://www.12forum.nl/forum/error.php?ID=3889&err=2

http://www.balansdigitaal.nl/

http://www.spreekuurthuis.nl/themas/adhd/informatie/oorzaken_en_risicofactoren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ADHD is niet erfelijk, het is ook geen ziekte. Het is een omschrijving van gedrag, zoals 'hij is verdrietig'. De reden waarom je verdrietig bent is in praktisch alle gevallen een voortvloeing van externe factoren zoals teleurstelling, ongeluk en rouw. Voor ADHD geld hetzelfde en zou je ook in diezelfde context moeten zien.

Dus je kunt hem geruststellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ADHD valt in de categorie nonsens-diagnoses (net als schyzofrenie en borderline). Het is een beschrijving van gedrag en zegt niets over een (erfelijke) oorzaak. Wij mensen hebben nu eenmaal behoefte aan een etiket voor ons ongemak.
En...blijkbaar vind jouw vriend jou leuk. Met ADHD en al.
Dan kan hij er toch geen moeite mee hebben dat jullie kinderen misschien op jou gaan lijken?

Toegevoegd na 29 minuten:
Uiteraard is het lijden van mensen met diagnoses als schyzofrenie en borderline wel echt.