Hoe wordt de diagnose van de ziekte PKU (Fenylketonurie) bij volwassenen?????

Hi,

niet dat ik die ziekte ofzo heb hoor maar gewoon puur voor de nieuwsgierigheid wil ik mij eens testen hierop, maar, ik lees bijna in alle artikelen dat dit bij de geboorte van een kind met een hielprik al gecontroleerd wordt, maar toch wil ik dit nogmaals laten controleren, is dat (nog) mogelijk wanneer je volwassen bent???

Dit wil ik laten nakijken omdat ik binnenkort 2 x per dag dag een proteïne shake zal gebruiken waar alle essentiële aminozuren aanwezig zijn, "Fenylketonurie" dus onder andere ook... En op Wikipedia staat er:

===============
Lijders van de ziekte PKU zijn niet in staat het essentiële aminozuur fenylalanine af te breken. Dit kan zich daardoor opstapelen in het lichaam en onder andere tot hersenbeschadiging leiden. Patiënten dienen zich daarom aan een streng dieet te houden om de hoeveelheid fenylalanine in het lichaam te beperken.
===============

Dus, ondanks alles, (al zou het vroeger na mijn geboorte al eens getest zou zijn) wil ik mij hier nogmaals voor de zekerheid op laten testen, is dat mogelijk a.u.b.? Want ik kan nergens iets terugvinden of het voor volwassenen ook mogelijk is zo'n test te laten doen.....

Wie helpt mij a.u.b.?

En indien het mogelijk is, bij wie en waar (welk arts) of ziekenhuis kan ik dit laten testen?

Graag jullie reacties hieromtrent
Ik zal het echt op prijs stellen als ik dit kan laten testen op de één of ander manier

Groetjes

P.S.: ik ben 23 jaar, jongeman

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
1.4K

Antwoorden (2)

vraag dit eens na bij uw huisdokter of bij een plaatselijk ziekenhuis.
fremar
12 jaar geleden
Je kan je laten testen door bijv. je huisarts, maar dat is echt zinloos.
Áls je echt PKU zou hebben was je nooit gezond 23 jaar kunnen worden: onbehandeld (vanaf de geboorte) leidt PKU tot zwakzinnigheid.
PKU is geen ziekte die je onopgemerkt kan hebben; als je tot nu toe gezond bent en altijd alles hebt kunnen eten, heb je geen PKU en ga je het ook niet meer krijgen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
precies!
dan had je deze vraag al niet meer kunnen typen hoor!