wat is stafylokokken alweer?

ik ben bezig aan mijn GIP en zou graag de nederlandse term hebben.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
4.1K

Het beste antwoord

Stafylokokken zijn kogelronde, etter producerende bacteriën en komen heel veel voor. Hij is vooral bekend als ziekenhuisbacterie. De soort 'aureus' komt zelfs voor bij twee op de drie mensen en vermenigvuldigt zich op de overgang van huid naar neusslijmvlies. Zit dus vaak in de neus. Het is ook de veroorzaker van steenpuisten.
Deze bacterie is met name zo gevaarlijk omdat negen van de tien soorten stafylokokkenstammen inmiddels resistent is tegen pennicilline.
de dreiging van onbehandelbare stafylokokkeninfecties nam af toen men meticilline ontwikkeld had, een half synthetische penniciline. de bestaande enzymen van de stafylokok konden het nieuwe antibioticum niet afbreken.
Nog geen jaar later werden er tussen duizenden stammen al weer enkele gevonden die niet alleen resistent waren voor pennicilline maar ook voor meticilline. deze resistentie groeide langzaam maar gestaag en in Nederland zijn momenteel zo'n één op de honderd gecontroleerde stammen resistent, in België ligt dat op zo'n 25 % en in de zuidelijke landen op 40 %. In Noord Europa is het dus nog steeds laag. In Amerika steeg het voorkomen van MRSA
(Meticilline Resistente Stafylcoccus Aureus)in de jaren 1975-1991 van 2,4 naar 29 %, terwijl er in Europa vanaf de 2de helft jaren 70 nog maar zelden melding gemaakt werd van de MRSA epidemie. In Amerika werd steeds een nieuw antibioticum gemaakt en alle bleken na enige tijd weer nutteloos omdat de bacterie er steeds weer resistent tegen werd. Medici zijn nu vaak aangewezen op
vancomycine, het enige middel dat nog effectief is tegen Stafylococcus Aureus.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik ken geen andere benaming voor de stafylococcus. Hij wordt hier altijd in een adem genoemd met de Streptococcus. We noemen ze hier; stafylokokken en streptokokken.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

'pus bacterien' ?

Het geslacht Staphylococcus (uit het Grieks betekent letterlijk: druiventrosbes) zijn bacteriën die behoren tot de familie Micrococcaceae. Het geslacht heeft ongeveer 20 soorten. S. aureus, S. epidermidis en de S. saprophyticus worden het meest geïsoleerd bij de mens als ziekteverwekker.

In 1880 werd de Staphylococcus aureus beschreven door Alexander Ogston. De bacterie is onbeweeglijk, katalase positief, oxidase negatief en groeit facultatief anaeroob. De kolonies zijn rond en hebben een wit tot goudgeel pigment. De bacterie wordt vaak beschreven als een nosocomiale pathogeen. Nosocomiaal betekent door verblijf in ziekenhuis veroorzaakt. Het geeft aan dat de bacterie vaak door ziekenhuisbezoek opgelopen wordt. Niettemin heeft ook een aanzienlijk percentage van de gezonde mensen die de bacterie op de huid of in de neus zonder er ziek van te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bacteriële hersenvliesontsteking wordt veroorzaakt door bacteriën die bijna iedereen bij zich draagt en die normaal gesproken geen klachten geven. Pas als de weerstand van uw lichaam vermindert, bijvoorbeeld door kouvatten of oververmoeidheid, kunnen ze problemen veroorzaken. Deze bacteriën heten commensalen. Voorbeelden zijn stafylokokken, streptokokken, haemophilus influenza type B (HIB) en meningokokken.
Bacteriële hersenvliesontsteking wordt ook wel purulente meningitis genoemd. Purulent betekent etterig. Dit verwijst naar het hersenvocht dat er bij deze vorm van hersenvliesontsteking etterig uitziet. De verschijnselen zijn vaak uitgesproken: hoge koorts, hoofdpijn, braken, verminderd bewustzijn en duidelijke meningeale prikkelingsverschijnselen. Het is belangrijk de ziekteverwekker snel op te sporen en direct te behandelen met antibiotica. Bij een vroege behandeling zijn de vooruitzichten goed, de patiënt herstelt dan doorgaans binnen enkele dagen zonder restverschijnselen.
Bij zuigelingen is de kans op een ernstig verloop wat groter. Soms is bacteriële hersenvliesontsteking bij hen levensbedreigend. Ook bij een tijdige behandeling bestaat het risico van restverschijnselen (doofheid, hersenbeschadiging).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en wat zou dan de nederlandse term zijn ?
want dat is de vraag...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
etterige bacterie of zoiets
Correct gespeld: 'stafylokok' komt voor in de Woordenlijst Nederlandse Taal van de Taalunie en in de spellingwoordenlijst van OpenTaal.
het is dus een nederlandse term !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vermoedelijk bedoel je de MRSA-bacterie: Meticilline Resistente Staphylococcus Aureus. De Nederlandse bijnaam is ziekenhuisbacterie, vanwege het feit dat MRSA vooral voorkomt in ziekenhuizen.
Amadea
13 jaar geleden
Stafylokokken zijn de bacteriën die o.a. steenpuisten veroorzaken. Ze komen als commensaal voor op de huid van gezonde mensen, evenals streptokokken zich in de luchtwegen bevinden. Een Nederlandse vertaling is er niet. Veel oudere wetenschappelijke en medische termen zijn nu eenmaal uit het Latijn overgenomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de vorige antwoorden worden allerlei ziekten geplakt die inderdaad met staphylococcen te maken hebben. Een staphylococ is niets meer dan een bacterienaam. Je hebt ook pneumococcen en nog veel meer rassen van bacterien. Elk mens is drager van een hele hoop lichaamseigen kolonies bacterien en daarbij zit ook de staphylococ, vaak op de overgang naar slijmvlies zoals bij een mond, neus, anaus, vagina.