Verschil tussen ziekenhuis of privekliniek?

Waarom laten sommige mensen zich opereren in een privekliniek in het buitenland (bijv. Duitsland), of een second opinion? Wordt dit vergoed door het ziekenfonds? Wat zijn de voor en nadelen? Waarom werken er zoveel nederlandse artsen in Duitsland? Je zou bijna denken dat de voorzieningen in Duitsland beter zijn dan in Nederland.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (3)

Een privekliniek is vaak gespecialiseerd in een enkel of enkele vakgebieden. Dit in tegenstelling tot een regulier ziekenhuis, dat het hele pakket aanbiedt.

Een privekliniek hoeft niet beter te zijn dan een normaal ziekenhuis. Wat je wel vaak ziet is dat de wachtlijsten korter zijn.

Het hangt van je verzekering af, of je vrij bent, om te bepalen naar welk ziekenhuis je gaat voor onderzoek of behandeling. Voor behandeling in het buitenland gelden ook weer aparte regels, die per verzekering kunnen verschillen.

In Duitsland zijn de voorzieningen niet beter dan in Nederland. Er werken inderdaad Nederlandse artsen in Duitsland, maar er werken ook Duitse artsen in Nederland.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
In een kliniek is meer zorg/aandacht voor de behandeling en herstel. Het is veelal gespecialiseerd in bepaalde behandelingen. Door die extra aandacht en zorg is alles wel veel duurder. Daar staat dan vaak tegenover dat er amper/geen wachtrijen zijn, beter eten, meer privacy en een hoop andere (luxe) accomodaties.

Toegevoegd na 2 minuten:
Misschien is dit wel het grootste verschil. Een ziekenhuis heeft patiënten en een kliniek cliënten

Toegevoegd na 4 minuten:
Zie bron voor vergelijking abortus in het ziekenhuis vs abortuskliniek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast bovengenoemde antwoorden geldt ook nog dat bij een kliniek het gaat om relatief makkelijke en niet gevaarlijke operaties. Voor het echte zware werk ben je toch op een ziekenhuis aangewezen dat veel betere voorzieningen heeft. Zo zul echt geen privéhartklinieken tegenkomen.