Wat te doen tegen koude handen?

Ik heb altijd hele koude handen. Weet iemand hoe dit komt en wat ik er tegen kan doen? Behalve handschoenen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ik heb ook altijd hele koude handen (en voeten trouwens).

Ik hou mijn handen regelmatig onder een lekkere hete kraan zodat ze even flink opwarmen. Het schijnt dat je wisselbaden moet doen (heet en dan weer koud) maar dat krijg ik niet voor elkaar ;)
Ik draag ook meestal een broek of vest met zakken zodat ik ze daar lekker in kan stoppen. Ik draag buiten ook altijd wollen wanten, daarin blijven je handen het warmst.

Hou je handen laag (bijvoorbeeld als je zit, hou je ze in je schoot) want dan stroomt het bloed beter door. Als je zit te computeren worden je handen sneller koud omdat je ze dan iets omhoog houdt, dus kun je eventueel beter je toetsenbord iets lager zetten.

Bewegen is ook belangrijk, als je lang stilzit bijvoorbeeld om te typen, stop dan af en toe even en beweeg je armen een paar keer op en neer zodat het bloed weer beter doorstroomt.

Er zijn trouwens ook handschoenen zonder vingertoppen, hiermee kun je prima werken. En als iemand er een opmerking over maakt, doe ik gewoon net alsof het een accessoire is!

In mijn geval komt het trouwens gedeeltelijk door bloedarmoede. Als ik goed let op wat ik eet om de bloedarmoede zoveel mogelijk tegen te gaan, scheelt dat wel met hoe koud m'n handen en voeten zijn. Misschien heb jij ook bloedarmoede, je huisarts kan dit testen. Je kunt er medicijnen voor krijgen of een dieet volgen om het te verbeteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het klinkt misschien raar maar polsbandjes houden je handen warm warm. Het voorkomt namelijk dat er op de plek waar de bloedvaten aan de oppervlakte liggen warmteverlies optreed, in je polsen. Ook zg 'polsjes', handschoenen zonder vingers, werken prima tegen koude handen. Tegen koude voeten natuurlijk been warmers, maar dan wel op de huid dragen en niet over de (jogging)broek.