Wat kan je doen als je je de hele dag vermoeid voelt en depri? Wat doe je dan om je te activeren? Wat maakt dat jij uit je bed komt?

Veel mensen blijven in bed liggen omdat ze zich down voelen of depri. Vooral nu het winter wordt en het kouder wordt. De behoefte om iets te gaan doen met je leven zien ze niet meer als vanzelfsprekend. ken jij die mensen of ben je het zelf? Hoe activeer jij jezelf of anderen? Hoe zorg je dat je niet de hele dag op de bank blijf liggen? Wat maakt jou enthousiast? Waar kom jij je bed voor uit? Waar loop jij warm voor? Welke dingen zouden jouw motiveren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Door is keihard yeah te roepen en

en jezelf vragen stellen waarom zou ik gelukkig moeten zijn vandaag? Waarom is het een geweldige dag vandaag?
Op elke vraag gaat je hersenen een antwoord geven.

Ga in de spiegel staan en maak afirmaties zoals ik ben de beste die der is jij bent de beste die er is, ik ben mooi jij mooi, ik kan alles enz...
merk op dat je jij en ik gebruik want wetenschappers weten nog niet zeker wat best werkt.

Eigenlijk ben je waarschijnlijk slecht gezind door iets dat die dag of gisteren is gebeurd hierdoor ga je alles negatief interpreteren dit heet projectie je projecteerd je eigen slechtgezindheid op andere. Je vind bv je sleutels niet en je gaat dan haastig en beetje boos
Je ziet mensen voorbij lopen en ze lachen je denkt pff ze lachen met mij ook dat draag je met je mee dan zegt een collega van je op het werk niet dag als jij hoy zegt je denkt oei hij is boos maar je bent zelf boos en je projecteert dit ...

Zie in mijn voorbeelden dat je steeds intern interpreteerd inplaats van extern je kon denken bij dat groepje mensen ow die zullen wel nen goede mop hebben vertelt of je collega die niet dag zegt die zal waarschijnlijk druk zijn.

Kortom het is beter dat je alles een beetje relativeert en alles herinterpreteerd als je ziet dat je boos bent en veel negatiefv interpreteerd ga na klopt dit wel mischien ben ik boos of verdrietig van iets dat gebeurd is en bekijk ik daardoor alles negatief?

Als je alles op jezelf steekt intern ga je je niet goed voelen en ga je het gevoel hebben van wat een rot dag ik ben moe!!! Am i right? is maar 1 manier om het te zien het nagaan.

succes!!!!!!!!

Toegevoegd na 2 minuten:
En om te antwoorden wat mij motiveerd is mijzelf ik vind mezelf geweldig en vraag altijd elke dag waarom:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

GoeieVraag motiveert me op te staan. Iedere dag weer gezellig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er is 1 reden waarom ik me bed niet uit zou willen en dat is vanwege dat het altijd ijskoud si als je onder je warme dekbed vandaan gaat brrr en vooral in de winter ;)
maar nee ik kom daarna alsnog uit me bedje ik zeg altijd..
begin de dag met een dansje begin de dag met een lach Haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou een E life coach consulteren, die adviseert mensen met dergelijke problemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ zou ik ook doen , echt waar!
Stelt me daar even 7 of 8 vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo'n e life coach moet de hele dag luisteren. Kan me best voorstellen dat hij dan helemaal los gaat als hij zelf de gelegenheid krijgt om te vragen. Gooi het er maar eens lekker uit elifecoach !
Als je last hebt van de winterblues: lichttherapie. Via je huisarts of via een zelf aangeschafte lichttherapielamp.
Dat werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De beste therapie is werken.Je hebt dan een regelmatig leven en je leven heeft zin.Anders is het als je niet kunt of mag werken.Dan zou ik mezelf toch nuttig willen maken met vrijwilligerswerk.Je bent dan een deel van de maatschappij en komt onder de mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje Bep!
heb er ook beetje veel last van, maar weet nog heel goed hoe het voelt om wel energiek te zijn en wat het is om te genieten van alledaagse en niet alledaagse dingen, dat maakt dat ik toch overeind kom en op zoek ga naar dat gevoel.
ik schrijf wanneer ik me wel goed voel heel veel op, wat ik allemaal kan doen, zou moeten doen volgens mezelf, zodat ik dat s'ochtends ook nog weet.
ik doe allemaal klusjes/ leuke dingen waar ik normaal geen tijd voor zou hebben, zoals jongleren, lezen, leren knopen te leggen, filosofisch bedenken wat te doen en denken/over t leven, en nog meer lezen over dingen die ik zou willen leren/kunnen, af en toe beetje op gv, creatieve cadeautjes verzinnen voor vrienden...
toch het vertrouwen houden dat het goed komt en nu gewoon wat meer rust nodig hebt om weer in balans te komen. jezelf niet al te druk maken over deze gevoelens, maar toegeven aan je gevoel.
af en toe jezelf verwennen, zorgen voor jezelf doet ook goed. zoals gezond koken, lang douchen en jezelf helemaal insmeren met body lotion, voeten en handen verwennen, haar leuk in model. of opruimen, een kast(je) helemaal uitpluizen/herinruimen, doet ook goed... dagboek bijhouden....
en ook beseffen dat je niet de enige bent!!!

Toegevoegd na 4 minuten:
na de andere antwoorden gelezen te hebben wil ik ff toevoegen dat dit ook bestaat desondanks dat je werkt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind de herfst- en wintertijd juist heel gezellig. Lekker bij de kachel, kaarsjes aan, muziekje op, warme thee. En dan de feestdagen die ook leuk zijn....

Ik denk dat dit heel persoonlijk is. Houd je van gezelligheid in huis en ben je een beetje een huismus, zoals ik, dan is de wintertijd niet zo erg. Maar ben je juist een buitenmens en houd je van zon en warmte en heb je helemaal geen zin in sinterklaas en kerst, dan kan de winter een kwelling zijn.

Er kan ook een lichamelijke reden zijn dat je je depri voelt in de winter. Men heeft dit onderzocht en is erachter gekomen dat een tekort aan daglicht de oorzaak is. Bij onvoldoende daglicht kan de biologische klok ontregeld raken, waardoor het lichaam meer en daarbij ook overdag melatonine blijft aanmaken. Hierdoor kun je moeilijk opstaan, voel je je de gehele dag moe en neemt het energieniveau af. Ook andere activatie processen in het lichaam kunnen hierdoor negatief worden beïnvloedt met nog meer gezondheidsklachten tot gevolg. Dan kan de reeds genoemde lichttherapie een uitkomst zijn.

Maar....eerlijk is eerlijk, 's ochtends vroeg in het donker en de kou je bed uitmoeten is geen pretje!

Toegevoegd na 5 minuten:
En dan nu het antwoord op het laatste deel van mijn vraag: ik heb jonge kinderen en een baan dus die zorgen er wel voor dat ik 's ochtends mijn bed uit kom.

Toegevoegd na 5 minuten:
pardon, het antwoord op jouw vraag, natuurlijk...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken jouw leefgewoonten niet, maar ik kan je 1 ding adviseren (sorry als het niet aan de orde is) , maar laat elke vorm van alcohol staan, dus ook niet 1 glaasje en je leven ziet er heel anders uit.
Ik ken het probleem en zodra ik iets voel in die richting, drink ik nog thee (ook geen koffie) of verse jus of zo.
Echt een wereld van verschil.
Ik drink heus wel wat af en toe, maar deze tijd van het jaar moet ik altijd erg oppassen om niet droevig te worden. Zodra ik iets merk : Geen alcohol.
Overigens doet roken er ook geen goed aan, maar dat kan ik tot op heden niet goed laten.