Eerst tot 10 tellen, dan reageren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je omdraaien even wachten tot bedaren komen en dan weer omdraaien
ronron1212
13 jaar geleden
Niet naar de persoon/voorwerp kijken waar je zo boos op bent. En niet meer aan denken, denk aan iets leuks en de boosheid is al wat minder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kussen in elkaar stompen en er eventueel ook tegen schreeuwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goede vriend(in) erover vertellen, gedeelde smart is halve smart. Praten over boosheid helpt je er vanaf te komen en of te accepteren dat iets niet gaat zoals jij dat wilt of dat bv iemand anders reageert dan jij verwacht had.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Altijd relativeren...relativeer het weg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is best lastig, want als iemand iets zegt of doet waar je heel boos om wordt, dan lukt relativeren niet altijd. In een flits gooi je er wat uit! Maar wat mij soms helpt is het volgende. Bedenk eenmalig iemand voor wie je enorm veel respect hebt. Ik noem maar wat, de koningin. Als iemand iets naars zegt of doet, reageer dan met in je achterhoofd: wat zou ik tegen de koningin zeggen in deze situatie? Je merkt dat je dan vanzelf milder reageert. Op een gegeven moment gaat het ook als vanzelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt niet precies zeggen wat je moet doen om boosheid te hanteren. Dat kan bij iedereen anders liggen omdat iedereen anders in elkaar zit. Dat moet je in je achterhoofd houden als je de antwoorden leest.

Het is goed om met iemand die je vertrouwt over je boosheid te praten. Waar word je precies boos om? Kun je dat in zinnen zeggen waar je een uitroepteken achter kunt zetten? Zijn dat reële dingen? Zo niet, kun je die irreële gedachten vervangen door reële gedachten? Oefen die gedachten voor jezelf. Schrijf ze desnoods op een briefje wat je in je achterzak steekt zodat je het gemakkelijk erbij kunt pakken, wanneer je het moeilijk krijgt. Let erop of je je boosheid voelt aankomen. Ben je vaak boos op dingen of op mensen? Word je boos als mensen iets tegen je zeggen? Is het terecht wat men tegen je zegt?
Is het irritatie over iets wat herhaaldelijk gebeurt? Wat zou je kunnen doen om die herhaling te voorkomen?

Wat ook kan helpen is als je bedenkt dat boosheid net een groot mes is. Het maakt altijd iets stuk. Een mes kan iemands leven redden, je kunt er ook iemand juist mee doden. Als je je boosheid op het verkeerde richt, op dat wat niet kapot moet, maak je meer stuk dan je lief is. Ga er dus HEEL voorzichtig mee om. Op de computer zit een ongedaan-knop. Het leven kent die knop niet.

Toegevoegd na 1 uur:
Boosheid of drift (ongecontroleerde boosheid) is vaak een teken van onmacht. Je kunt iets niet en raakt zo gefrustreerd dat je...

Kom erachter waar je frustratie zit. Wat kan je niet? Is het reëel om dat te kunnen? Zo niet, wat is dan wel reëel? Misschien stel je te hoge eisen aan jezelf.

Als je sommige dingen niet kunt, die je wel zou moeten kunnen: er zijn tegenwoordig cursussen voor van alles en nog wat. Kijk hoe je jezelf kunt trainen, zodat die frustratie niet zo hoog meer oploopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tot 20 tellen of je afzonderen van de rest