Mag ik deze thijmsiroop wel aan mijn peuter geven?

We hebben net van de apotheek thijmsiroop gehaald. Van pch Sirupus Thymi met oa 1.6 vol % ethanol.
Ik twijfel of ik dit wel mag geven. De apotheek gebeld en aangegeven dat ik niet gewend ben dat er ethanol in thijmsiroop zit (heb vaak daro en daar zit het niet in)
Zij heeft eea uitgezocht (zelfs via google :S) en zegt dat in alle thijmsiropen ethanol zit.
Ik heb herhaaldelijk gevraagd of het aan een peuter van 2,5 jr gegeven mag worden.
Dit zou gewoon kunnen, want er staat op Kinderen...
Ja maar verder geen leeftijdsindicatie.
Ik zelf vertrouw het niet, maar misschien overdrijf ik wel...
Wie o wie kan mij helpen.

Toegevoegd na 19 uur:
Sommige mensen gaan kennelijk af op een apotheek die eea opzoekt op google...
Ik heb contact gehad met de huisarts en begreep niet dat de apotheek dit punt 1 mee gaf en het vervolgens nog eens op google nazocht.
Heb nu gewone normale siroop... ben blij dat ik soms maf ben

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

In principe zal de siroop goed zijn voor kinderen vanaf 3 jaar. Aangezien jouw peuter 2,5 jaar jong is, zou ik het niet doen. De grens van 3 jaar is niet gesteld omdat 2,5 ook wel kan!

Maar ik heb helaas geen alternatief voor je.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Persoonlijk zou ik het niet doen. Hoe weinig alcohol er ook in zit. Kiezen voor de meest veilige weg (bij twijfel niet inhalen...)

Heb je misschien wat honing of citroen(sap) in huis? Kopje thee zetten (kruidenthee?) en wat honing erbij doen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is Daro thijmsiroop kind geschikt voor kinderen?

Ja, Daro thijmsiroop kind is geschikt voor kinderen vanaf 3 jaar.

Dit is een ander merk, maar de samenstelling zal vergelijkbaar zijn.
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
dan zou je die kunnen gebruiken :)
Nou ik heb het toevallig zelf gemaakt. het is heel simpel en heel goedkoop. Ik heb een tijm plantje bij de digros gekocht voor 1 euro. Ik heb hiervan 35 gram takjes af geknipt en 2 dl water gekookt. Gekookte water over takjes heen en ca 20 minuten laten trekken. Daarna zeven en de aftreksel met 50 gram suiker mengen. kan kandij suiker nemen maar kan ook met gewoon suiker. Dit naar smaak toevoegen. Af laten koelen en in de koelkast bewaren. Dit kan weken tot maanden bewaard worden. Als je geen suiker mag kan je het ook met honing doen. Ik had de vraag gesteld met de dosis voor zelf gemaakte tijmsiroop en hier kreeg ik het antwoord 1 eetlepel om de drie uur voor volwassenen dus kinderen de helft.

Toegevoegd na 2 minuten:
nog even antwoord op de vraag. Ik zou het niet doen want alcohol is slecht voor een kind. En als je nu voor nood een oplossing wil. Heb je honing en een ui? Neem een beetje hning en versnipper de ui. hieruit ontstaat ook siroop en werkt goed tegen de hoest. Of een halve ui naast het bedje leggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou dat niet mogen? Bij de maximale dosering, zesmaal 5 ml krijgt je kind nog geen halve milliliter alcohol binnen, verdeeld over de hele dag. Over zo'n dosis zou ik me maar niet druk over maken. De suiker in die stroop is vele malen schadelijker, bijvoorbeeld. Ik wed dat jouw peuter meer troep binnenkrijgt met voedingsmiddelen die jij volkomen verantwoord vindt. Inderdaad, laten we eens beginnen met fruit.