wij hebben hoogspannings kabels in de tuin liggen hoe gevaarlijk/schadelijk is dit?

en hoe komen we hier vanaf?

de kabels liggen onder de grond hoor ongeveer 70 cm

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

De energie van deze kabels is tot 100m afstand te voelen! Het kan problemen geven voor je gezondheid. Slapeloosheid komt veel voor, concentratie problemen en allerlei vage klachten waar een dokter geen raad mee weet. Kippengaas met een goede aarde er aan geeft goed resultaat.
langdurig blootstellen hieraan geeft op den duur ernstige lichamelijke klachten.
Ligt de kabel ondergronds? Dan heb ik geen idee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Voor jou en je huisdieren: ongevaarlijk, voor zover bekend. Je kunt hooguit het voorzorgsprincipe toepassen. Maar als je twee dagen per week autorijdt, sta je al aan meer gevaar bloot.

Voor zeer gevoelige apparatuur kan het een probleem geven, vooral als je die apparatuur snel draait in de buurt van die hoogspanning.

Heb je al eens 's nachts geprobeerd of een TL-buis spontaan gaat branden? Gewoon een losse TL-buis in je hand houden, nergens op aansluiten - als het veld sterk genoeg is, gaat de buis vaag gloeien.

Je kunt ook proberen een flinke spoel te wikkelen. Als er wisselspanning op die hoogspanningskabels staat, kan het zijn dat je daarmee gratis elektriciteit kunt aftappen. 't Is in ieder geval een experiment waard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor zover ik weet is nooit bewezen dat in de omgeving zijn van hoogspanningskabels schadelijk is voor de gezondheid. dat zou meer een soort van urban myth zijn.

hoe gevaarlijk het is, is ervan afhankelijk hoe het erbij ligt. Kan je er makkelijk bij? liggen ze onder de grond?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tot vorige week had ik gezegd: onzin!
Maar ja, lees de Bron eens....
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Da's wel heel oud onderzoek. Dateert uit de jaren '70, als ik me goed herinner. Als je zulk onderzoek citeert, moet je ook het hele verhaal citeren, niet alleen de voorlopige uitkomst. Die voorlopige uitkomst was aanleiding een gedetailleerd onderzoek te starten. Daaruit kwam als resultaat dat de leukemie NIET door de hoogspanningsleidingen werd veroorzaakt. Een vervolgonderzoek bracht de werkelijke oorzaak aan het licht: sociale achterstand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik wat meer tijd heb, kan ik het volledige verhaal wel eens geven. Of is bovenstaande korte versie voor iedereen al genoeg? (Ik gebruik sowieso al te veel woorden in mijn teksten.)
AWM
14 jaar geleden
Wat voor mij de doorslag gaf, is dat Tennet die mensen geld gaat geven.
En dat doen ze niet voor niets, het schept een gigantisch precedent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan wil ik geld van de gemeente! Ik woon in een 30-km-zone, men rijdt er 50 tot 60, en de gemeente doet niets. Da's aantoonbaar heel wat gevaarlijker dan die hoogspanningskabels!
Als ze zoals jij schrijft los in je tuin liggen, en er hoogspanning op staat dan zou ik er bij uit de buurt blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de kabels in de grond liggen dan zijn ze helemaal afgeschermd... Die hebben een afscherming tegen lekkende electromagnetische straling... Daarom is onder de grond leggen zo weinig toegepast omdat het zoveel duurder is en als het gebeurt in een woonwijk dan is het zo kort mogelijk onder de grond... Maar maak je geen zorgen daarover... Zorgen maken op zich is slecht, dat is toch bekend... Zorgen maken is angst maken... En als het moet, dan is dat goed, maar als er geen reden voor is of het is onnodig, dan belast je je eigen lichaam met iets wat niet nodig is...
Dus ik raad je aan om jezelf te vergewissen van de gevaren als die er zijn... En als die er niet zijn gewoon te stoppen met je zorgen te maken... ok?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kabels vervoeren stroom en daarmee een magnetisch veld. Er zijn geruchten dat een magnetisch veld voor de mens schadelijk kan zijn, maar dat is nog nooit aangetoond.
Het grappigste voorbeeld hiervan heb ik bij mijn stage gezien. Hier werd bij een sterke elektromagneet een lijn getrokken waar je niet mocht staan als dat ding aan stond. Niet omdat het schadelijk was, maar stel dat...