Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het ook blauw, of zie ik groen en noem ik dat altijd al blauw

Wat ik wil weten is, kan het zijn dat iemand z'n hele leven een bepaalde kleur ziet, en daar dus een woord voor heeft gekregen heeft in z'n jeugd. ("Ja jongen, dat is nou blauw, mooi he.")
En dat die persoon voor dat mooie blauwe gras het woord groen kreeg aangereikt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat hoeft niet zo te zijn. Ja, natuurlijk hebben we allemaal dezelfde basis opstelling qua oogopbouw en hersenen. Echter, hoe de kleuren zich voordoen. Dat is lastig. Denk aan het fenomeen kleurenblindheid. Pas op het moment dat iemand verteld wordt dat bv rood en groen niet hetzelfde zijn, weet de persoon dat hij die kleuren niet uit elkaar houdt. Dus ja, de kleur die ik zie bij rood, zou wel eens anders kunnen zijn dan die jij ziet.

Met dank aan jelle
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Zo lang alle andere mensen dat mooie blauwe gras ook maar groen blijven noemenis er geen vuiltje aan de (roze ) lucht!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lol +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo te zien begrijp je de vraag wel ;)
Kan natuurlijk. Denk dan aan iemand die kleurenblind is. Daarbij is het goed mogelijk om kleuren te verwarren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn zoon van 6 zegt dat het gras oranje is en de conifeer roze! hij is dan ook kleurenblind.
wat wij als roze zien is bij hem grijs en zo zijn er nog talrijke voorbeelden...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Badenkat boor uw reactie, maar de essentie van m'n vraag is toch iets ingewikkelder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik denk nu dat ik het snap.
De bomen zijn groen omdat iemand dat vroegen bepaald heeft dat die kleur groen is, maar wat als die iemand het nu fout blijkt te hebben en het is paars??
Vroeger vond ik dat iedereen Nederlands sprak maar gewoon andere woorden gebruikte voor dingen...Heb je hem? Lijkt er wel wat op toch? Of kom ik nu heeel dom over haha vroeger was toen ik een jaar of 8 was hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ach ja, maar ik denk dat de meerderheid groen als groen ziet (snap ik het zelf nu nog?) maar dat er misschien mensen (waarschijnlijk erg weinig) zijn bij wie bijvoorbeeld 2 kleuren omgedraaid zijn)
Die mogelijkheidheid zou kunnen maar als je dan met vrienden of vriendinnen in eens hoort dat zij het gras niet mooi blauw vinden maar groen dan weet je snel wel beter. en zul je de goede woorden leren voor de goede kleuren
(Lees meer...)
ronron1212
13 jaar geleden
Ik snap je vraag. Heb hem zelf ook al eens gesteld in een andere vorm. Ik denk dat dit ook de reden is dat iedereen een andere smaak heeft. Als ik door mijn ogen kijk, dan zie ik gras geel en door jouw ogen blauw.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding