Kent er iemand de methode om met bepaalde oogbewegingen (EMDR) een gedachtte uit je hoofd te wissen?

Je hebt weleens momenten dat je niet in slaap kan vallen omdat er een gedachte of gebeurtenis in je hoofd zit die je niet los kan laten. Er bestaat een methode (Eye Movement Desensitizationa and Reprocossing) waarbij je bepaalde oogbewegingen moet maken die er voor zorgen dat die gedachte in je hoofd verdwijnen. Ik heb het ooit geweten (en het werkt echt!), maar ik weet niet meer hoe die oogbeweging oefening gaat. Weet iemand hoe ik deze oogbeweging toe moet passen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Antwoorden (3)

Er zijn veel sites over EMDR, maar dat bedoel je misschien niet. Een oplossing voor mij is heel sterk denken aan iets heel fijns en daarover fantaseren.....snurk,snurk......
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja werkt goed, je kunt het vergelijken met een pavlov-reactie...
Je wordt beloond door de oogbewegingen met het loslaten, los mogen laten van het trauma...

Ik weet niet specifiek hoe het in de praktijk werkt, maar na doorlezen van de feiten van EMRD, en zelf proberen, merk ik dat en hoe het werkt...

Er zal best wel iemand komen met de specifieke opdrachten in EMRD...

Toegevoegd op 21-05-2009 12:40:18
Ik zie nu dat het heel veel hetzelfde werkt als EFT (emotional Freedom Techniques)... En daar heb ik veel ervaring mee... Dus heel erg goed is EMDR...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, EMDR staat voor Eye Movement Desensitization and Reprocessing en is een manier om ervoor te zorgen dat de pijn die een pscychotrauma oproept niet meer gevoeld wordt. De patient wordt gevraagd aan de meest erge ervaringen te denken en tegelijkertijd moet hij met zijn ogen een bepaald voorwerp volgen - of piepjes beluisteren op de koptelefoon. Men weet nog niet precies hoe het werkt, maar het blijkt dat patienten daarna nog wel aan het trauma kunnen denken, maar zonder de gepaard gaande vervelende gevoelens te ervaren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Beste Lichaamstaal,
bedankt voor je antwoord, maar dit is eigenlijk niet wat ik bedoel. Je hebt het over (denk ik) mensen die heel erg getraumatiseerd zijn en waarbij het zeer moeilijk is om met dit trauma te leven. Hierbij wordt dan EMDR behandelingen toegepast door een psycholoog. Ik bedoel eigenlijk een bepaalde oogbeweging/oefening die je bij jezelf toe kunt passen en waarbij dan een bepaalde gedachte uit je hoofd verdwijnt