Kan mijn vriendin haar achternaam veranderen naar mijn naam bij geregistreerd partnerschap?

Ik wil een geregistreerd partnerschap aangaan, maar mij lijkt het goed om dezelfde achternaam te hebben, kun ik dat aangeven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je al die moeite wil doen, waarom ga je dan niet lekker trouwen? Heb je meteen een mooi excuus voor een feest!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom verander jij je achternaam niet in die van haar? dat kan namelijk ook!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
trouwen is niet nodig. Geregistreerd partnerschap wordt hetzelfde behandeld.

Antwoorden (7)

Dat moet je even vragen aan de gemeente waar je geregistreerd staat

Toegevoegd na 41 seconden:
Nog makkelijker, als je gaat trouwen heb je dat probleem niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat mag.. mijn dochter heeft ook een geregistreerd partnerschap en draagt zijn naam ..
mijn nicht had een geregistreerd partnerschap en is van die man afgegaan, en ze mocht zelfs na de ontbinding kiezen om hem naam te behouden of in haar eigen naam terug te zetten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit vind je vast een interessante site
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat kan. Zelfs bij gelijk geslacht kan de naam woorden veranderd, van beide partners.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Net als bij een huwelijk wordt het gevraagd wat je wil. De keuze is dus aan je zelf. Het is net een huwelijk jemoet ook eerst in ondertrouw
ronron1212
13 jaar geleden
U mag de achternaam van uw partner gebruiken als u getrouwd bent of geregistreerde partners bent. Het gaat hier om dagelijks gebruik, uw eigen officiële achternaam wijzigt niet. U heeft geen toestemming nodig van uw partner.

Voor het gebruik van de achternaam van uw partner heeft u drie mogelijkheden:

eerst de naam van uw partner, gevolgd door uw eigen naam;
eerst uw eigen naam, gevolgd door de naam van uw partner;
de naam van uw partner in plaats van uw eigen naam.

Dus in totaal 4 mogelijkheden incl. je eigen naam
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan, daar wordt voor de wet geen verschil ingemaakt of het een huwelijk of een geregistreerd partnerschap is. Toen wij gingen trouwen, kregen we bij de gemeente een formulier met de mogelijkheden:
- je eigen naam
- je partner's naam
- je eigen naam - je partner's naam
- je partner's naam - je eigen naam
en die konden we ieder voor zich invullen.