Wat is de beste methode om begrippen en woorden te leren?

Stel je hebt 7 bestanden (1 bestand per hoofdstuk) met waarin woorden en begrippen met hun betekenis en uitleg. Ongeveer 100 woorden / begrippen per hoofdstuk.

Hoe kan je deze het beste leren? Ik ben al van plan om dit met Teach te doen, waardoor er een herhaal methode in zit.

Maar is het nu verstandig om eerst bestand 1 helemaal te leren of is het slimmer om eerst bestand 1 een half uurtje te doen en dan naar bestand 2 weer een half uurtje en dan de volgende etc.

Op de tweede manier krijg je van alle hoofdstukken wat mee en op de eerste manier ben je lang bezig met 1 hoofdstuk voordat je naar een volgende kunt.

Of heeft iemand een andere geniale manier?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

Leren is een kwestie van herhalen. Dus methode twee. Hoofdstuk 1 ‘helemaal’ leren betekent dat je het in je ‘korte’ geheugen ramt. Morgen ben je het merendeel weer vergeten. Je moet het in je ‘middellange’ en zelfs ‘lange’ geheugen krijgen. En dat doe je met herhalen herhalen herhalen, steeds een beetje.
Extra tip: als je slaapt gaat je geest druk bezig met het verwerken en ordenen van wat je overdag beleefd hebt. Lees veel van je woordjes kort voor het slapengaan nog eens goed door, dan wordt er 's nachts meer van opgeslagen in je geheugen dan je zou verwachten. En 'gratis'. Da’s het geheim van het ‘boek onder het hoofdkussen’.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik zou eerst bestand 1 helemaal leren, in delen van twee.
Wanneer je deze helemaal kent, begin je met het oefenen van deel 2 en daarna herhaal je 1. Wanneer je 2 kent, begin je met het oefenen van 3, hethaal je 2 enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leren gaat het makkelijkste in kleine brokken. Dus sectie voor sectie.

Daarnaast moet je kijken of er logica in de wqoorden en omschrijvngen zit. Dus niet 'dom'woord en tekst proberen te linken. Maar zoek de betekenis, de essentie van de beteknis, en link dat aan het woord. Daardoor ben je actiever met de tekst bezig, en onthoudt je het beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga naar de site http://www.wrts.nl/ om woorden makkelijk te leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik doe altijd als ik woordjes leer dan kijk ik of er iets in het woord staat wat ergens op lijkt..
ik moest bijvoorbeeld leren: scapula=schouderblad,
dan kijk ik naar het woord scapula lijkt op dracula
het schouderblad is hoekig, dracula heeft hoekige tanden
en zo onthoud ik het
en dit kan je bij heel veel woorden doen hoor! er zijn heel veel woorden waar je wel een ezelsbruggetje uit kan halen..

Toegevoegd na 3 minuten:
bijvoorbeeld pols= poignet in het frans.
het begint met po van pols en je hebt je pols nodig om net te kunnen schrijven(je moet hem op de tafel kunnen rusten)
dan weet je al: po..net dan weet je hem vaak al.. ja en gewoon vaak herhalen met leren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn manier lijkt op die van Djimme, maar toch een beetje anders. Op de middelbare school deed ik vaak: kolom 1 leren totdat ik ongeveer van driekwart de woordjes ken. Dan kolom 2 meestal drie keer doornemen en kolom 1 weer een keer doornemen en weer naar kolom 2, drie keer doornemen en dan weer naar kolom 1, een keer doornemen en dan weer kolom 2 enzo. Totdat je kolom 2 weer voor driekwart kent. Nu ken je 1 als het goed is helemaal en kan je aan kolom 3 beginnen. Kolom 3 weer drie keer doornemen en kolom 1 en 2 een keer doornemen, kolom 3 weer drie keer, enzo. En zo door blijven gaan. Als je vanaf een moment een kolom echt heel goed kent, kan je het om en om doen, dus een keer overslaan en de volgende ronde weer wel doornemen. Zo heb ik al die duitse en engelse woordjes op de middelbare school overleefd :P

Alleen is er wel kans dat je de laatste kolommen of bestanden in jouw geval wat minder kent, want op het eind is de animo een beetje weg. Dus doorgaan totdat je het laatste bestand heel goed kent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt geen beste methode aanwijzen. Bij de een werkt dit beter, bij de ander dat.

Over het algemeen geldt inderdaad dat je beter 5 keer 10 minuten kunt leren dan 1 keer 50 minuten. Ook geldt dat herhaling belangrijk is.

Het kan ook fijn werken als je varieert in de manier van leren. Je kunt ze met een computerprogramma leren, je kunt de woordjes opnemen en ze afspelen terwijl je het in de andere taal opschrijft.

Je kunt zinnen bedenken waar het woord in past (heeft het lesboek niet zulke zinnen?) of bedenk hoe de woorden straks overhoord worden en simuleer dat.

Het kost wel veel tijd, maar een memoryspel ervan maken is ook erg leuk. Klinkt kinderachtig, maar het werkt als een speer.

Leer ze ook andersom, dus bijvoorbeeld niet alleen Nederlands Engels maar ook Engels Nederlands. Succes ermee.