Waarom trekken mensen de schouders op als ze het koud hebben? Welk mechanisme gaat schuil achter deze vorm van warmte vasthouden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (4)

Door de schouders op te trekken bedek je meer van je nek / hoofd met kleding. Immers: Je duwt met je schouders de kraag / sjaal / ... omhoog. Omdat je nek een grote slagader bevat (Die naar je hoofd) is het isoleren van je hals zeer effectief om afkoeling tegen te gaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met zo'n houding maak je jezelf kleiner, ook wordt bij deze specifieke houding de nek beschermd en die gaat richting het hoofd.

Met een kleinere houding hou je je warmte beter vast, er is minder oppervlak waar de kou bij kan komen namelijk.
sterredag
13 jaar geleden
Spierbeweging geeft warmte. Te vergelijken met bibberen als je het koud hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je maakt je klein als je je schouders optrekt/naar boren duwt. Vaak gaat het gepaard met armen die je om jezelf heen slaat. Op die manier houd je je romp zo warm mogelijk, op de plek waar je belangrijkste organen zitten: hart en longen.