Een definitie van ziekte is moeilijk te geven, maar zou kunnen zijn:
Ziekte van een mens is een ongewenste verstoring van de normale situatie.
Als we daar van uitgaan kan van verliefdheid niet gesteld worden dat het "ongewenst" is. Want:
Verliefdheid is een kwestie van hormonen en neurotransmitters (oa. fenylethylamine, noradrenaline, adrenaline, endorfine, dopamine en oxytocine) en een aantal van deze stoffen werken verslavend. Daardoor wil je de persoon waarop je verliefd bent zo vaak mogelijk zien.
Maar deze "ziekte" is niet ongewenst want anders zou er geen liefde tussen man en vrouw meer kunnen ontstaan en zijn we ten dode opgeschreven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, door al die stoffen die vrijkomen, wat je zo duidelijk maakt, vroeg ik mij dat dus af. Laten we dan stellen, het is niet een ziekte maar een gewenste gemoedstoestand.

Andere antwoorden (19)

nee geen ziekte, een gevoel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verliefde mensen zijn niet geheel toerekeningsvatbaar. Het leven wordt bekeken door een rose bril en dat is voor de drager of draagster ervan heerlijk. Voor de omgeving soms wat minder. Verliefdheid heeft ook lichamelijke bijwerkingen………
Slaapproblemen, concentratieproblemen, minder eetlust, angstaanvallen en darmproblemen. Verliefden kunnen letterlijk ziek worden, dat is wetenschappelijk bewezen. Gelukkig houden de ergste symptomen maar een paar maanden aan.

Hormonen als oxytocines, norepinefrines, dopamines en fenylethylamines krijgen vrij spel in het lichaam en maken dat we ons zeer verliefd gedragen. Lees: we willen er continu over praten of aan denken, we willen knuffelen, vrijen en bij hem of haar zijn en we knikken instemmend op alles wat het object van onze liefde zegt of voorstelt.

Na ongeveer 7 jaar lijkt ons lichaam het effect vanzelf te neutraliseren. De rose bril is af. En dan? Dat hangt er van af natuurlijk. Is er echte liefde en vriendschap ontstaan of niet? De uitdrukking is: na 7 vette jaren komen de 7 magere………

‘Acute’ verliefdheden met dromerige momenten en zweverige vlinders zijn van kortere duur. Het duurt dan maar een paar maanden voor je allebei ‘wakker’ bent. Net voldoende om belangrijke beslissingen te nemen over de verbintenis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat is geen ziekte. Het heeft geen geneesmiddelen of een dokter nodig
ronron1212
13 jaar geleden
Verliefdheid is geen ziekte op zich. Als de liefde onbeantwoord is of ver weg is kun je er wel ziek van worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee het is geen ziekte het is een gezonde ziekte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus verliefdheid lijkt op zwangerschap?
Geen ziekte omdat je er van mag genieten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het is geen ziekte maar indien onbeantwoord kan je je er wel aardig ziek van voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neen het is geen ziekte maar het heet te maken met gevoelens dat iemand voor een bepaald persoon koestert.

Hoewel de meeste vlagen van verliefdheid verbazend kortstondig zijn, kunnen ze bij een jongere toch een hoop schade aanrichten.

In de eerste plaats zijn veel personen
op wie tieners hun genegenheid richten, de achting gewoon niet waard.

Verliefdheid is beslist ook geen liefde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verliefdheid kun je beschouwen als een soort epidemische ziekte: het belemmert dagelijks massa's mensen ernstig in hun menszijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is geen ziekte.
Het kan alleen verslavend zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verliefdheid is heel biologisch gezien een reactie in je hersenen waardoor er een stofje vrijkomt, waardoor je je blij voelt. Dat blije gevoel is gerelateerd aan een bepaald persoon. Maar door het eten van chocolade kan je ook dat stofje in je hersenen krijgen. Daarom kunnen mensen 'verslaafd' raken aan chocola. En daarom kopen mannen vaak chocola voor hun date!

Waarom dit bij een bepaald persoon gebeurt, is afhankelijk van jezelf, wat je tot nu toe hebt meegemaakt in je leven en er zou zelfs een biologische verklaring zijn (maar die is mogelijk nog niet heel vaak bevestigd door andere onderzoeken) dat het een kwestie van bacteriën is, waarbij ook weer de al oude voortplantingsbehoefte een grote rol speelt.

Maar een ziekte is het in ieder geval niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommigen raken er door bezeten.
Sommigen sterven er aan.
En soms is het ongeneeslijk.

Maar het gaat wel erg ver om het een ziekte te noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan ben jij zeker bezeten:pPp
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat betekend ppp?
Sorry, maar ik begrijp niet wat je bedoeld.
Het overkomt je gewoon en is meestal een heerlyk gevoel. Maar n ziekte? Nee hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verliefdheid zelf, is geen ziekte, Het ligt er ook aan hoe je ermee omgaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een (over het algemeen heerlijk) gevoel!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee volgens mij is het geen ziekte... maar zodra het obsessief o.i.d wordt kan het (naar mijn mening) wel in een (soort) ziekte veranderen... want dan heb je wel een dokter en/of medicijnen nodig...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een 'gezonde' ziekte
die je zomaar overkomen kan
geniet ervan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
verliefdheid is geen ziekte,maar ik ben al ziek geweest van verliefdheid : geen eetlust, niet kunnen slapen etc... omdat je soms wat weg bent van de wereld kan je ook irrationele dingen gaan doen. Ik ken iemand die hals over kop alles verkocht heeft wat hij bezat en zijn werk opgaf om samen met zijn nieuwe liefde een wereldreis te kunnen maken. Op reis besefte hij dat die nieuwe liefde natuurlijk (zoals geen enkel ander mens trouwens) niet perfect was en toen kwam te spijt en het verwijt "ik heb voor jou alles opgegeven". Een tikkeltje geestesziek kan je er dus wel van worden me dunkt als je niet met beide voetjes ietwat op de grond blijft staan. Voor de rest is de spanning die je voelt al bij al heel erg leuk, dus niks om je druk over te maken verder.integendeel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In eerste instantie niet, kan het wel worden. Maar dan is de juiste term meestal: Obsessie.....