Mag een fysiotherapeut 100% van het particuliere bedrag declareren voor een no show?

Als je niet tijdig afmeldt, mag er een no-show fee gerekend worden en deze moet je zelf betalen (mag niet bij de verzekering ingediend worden). Is er ergens vast gelegd (bijvoorbeeld bij de zorgverzekeraars) wat de (procentuele) hoogte is van de no-show fee?

11 maanden geleden
3.2K
ronron1212
11 maanden geleden
De fysio moet ook gewoon zijn geld verdienen dus als jij niet komt of veel te laat moet je gewoon betalen.
Thecis
11 maanden geleden
@ronron1212
Daar vraag ik niet naar. Ik vraag naar de hoogte van het tarief als iemand niet op een afspraak verschijnt of niet tijdig afmeldt. Of daar regels aan verbonden zijn.
Ik heb nooit gezegd dat een fysio niet ook gewoon zijn geld moet of mag verdienen...
erotisi
11 maanden geleden
Staat dat niet in de algemene voorwaarden van de betreffende fysio?
Thecis
11 maanden geleden
@erotisi
Over het algemeen wel ja. Een patiënt dient dat van tevoren te weten. Maar waar is die waarde op gebaseerd? Mag een fysiotherapeut 100% vragen als no-show fee?

Antwoorden (4)

Volgens de richtlijnen van het KNGF ontvangt een cliënt bij een te late afmelding een rekening van 75% van het te declareren bedrag die deze moet vergoeden.

Het KNGF is het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie. Een fysiotherapeut is echter niet verplicht om daar bij te horen.

Er zijn dus ook praktijken die 100% van het bedrag als vergoeding vragen. Want door deze te late of zelfs helemaal niet doorgegeven afmelding kunnen zij geen onkosten declareren bij een zorgverzekeraar.
Amadea
11 maanden geleden
Thecis
11 maanden geleden
Dank voor het antwoord.
Heb je een link van de richtlijn van het KNGF? Ik heb er naar gezocht, maar kon het niet vinden.
Amadea
11 maanden geleden
Het lijkt erop dat alleen aangeslotenen bij de KNGF dat kunnen inzien, want je moet eerst inloggen. Wel zie ik bij de informatie van de praktijken staan dat er een folder van de KNGF ligt waarin alle regels staan.
SimonV
11 maanden geleden
100% vragen lijkt me onwaarschijnlijk. Dan zou je dus geen contract met een zorgverzekeraar hebben.
Deelname aan een kwaliteitsregister van KNGF of SKF is geen wettelijke verplichting als fysiotherapeut. Zorgverzekeraars stellen deze eis echter wel in de contractvoorwaarden die ze aangaan met gecontracteerde praktijken en/of in de polisvoorwaarden voor hun verzekerden.
https://startendefysio.nl/registers/kwaliteitsregister-fysiotherapie/
Amadea
11 maanden geleden
Nee hoor, SimonV. Het is juridisch gezien toegestaan om 100% te vragen wanneer de cliënt geen legitieme reden heeft voor het te laat (of zelfs helemaal niet) afzeggen van een afspraak.
SimonV
11 maanden geleden
Dan snap ik je antwoord niet: "Volgens de richtlijnen van het KNGF ontvangt een cliënt bij een te late afmelding een rekening van 75% van het te declareren bedrag die deze moet vergoeden."
Alleen een fysiotherapeut die geen contract met een zorgverzekeraar heeft en dus geen lid van KNGF hoeft te zijn, mag dus 100% vragen.
Thecis
11 maanden geleden
@SimonV
Een aantal zaken:
1. Niet elke fysio zit bij de KNGF.
2. Als je wel bij de kngf zit, betekent het niet dat je je aan alle richtlijnen moet houden. Richtlijnen zijn geen wetsartikelen.
3. De zorgverzekeraars schrijven voor wat je moet doen. Fysio's hebben immers een contact met ee zorgverzekeraars, niet met de KNGF.
4. Een niet nagekomen behandeling (een no-show) mag je niet declareren bij de zorgverzekeraar. Er is immers geen prestatie geleverd. Daarvoor wordt bij een no-show vaak het particuliere tarief gerekend.
5. Een fysiotherapeut heeft geen disposables. Of nagenoeg niet. Het tarief dat gerekend wordt, moet de kosten dekken. 75% omdat er geen prestatie geleverd is, maakt voor die lasten van een fysiotherapeut niet uit (zeker niet als je nagaat dat het verzekerde tarief voor een fysiotherapeut niet kosten dekkend is, vandaar dat het particuliere tarief hoger ligt en zelfs dat tarief is ook bijna niet kostend dekkend o.h.a.).
Thecis
11 maanden geleden
Met het bovenstaanderijst dus inderdaad de vraag welk tarief een fysiotherapeut mag rekenen bij een no-show. @Amadea
Zou je toch de link kunnen delen. Misschien dat ik aan mijn fysiotherapeut dan kan vragen in te loggen.
Amadea
11 maanden geleden
Er is geen link om te delen want ik kan die niet opzoeken. Op internet staan talloze fysiotherapeuten die ernaar verwijzen, maar die richtlijn zelf is niet openbaar.
Thecis
11 maanden geleden
Dan vind je meer dan ik. Ik zie vele die 75% hanteren, ik zie er ook vele die een ander percentage hanteren, maar ik zie nergens dat ze verwijzen naar de KNGF richtlijnen. Kan je 1 a 2 voorbeelden delen van fysiotherapeuten die naar de richtlijn verwijzen?
SimonV
11 maanden geleden
@Thecis: "Richtlijnen zijn geen wetsartikelen": nee, maar ik zou me er wel aan houden... 75% is al veel voor veel patiënten, zeker als ze nauwelijks rond kunnen komen.
Thecis
11 maanden geleden
Fysiotherapeuten werken onder de kostprijs. 75% vind ik zelfs voor de behandelaar weinig als je weet dat ze dan nog meer zelf moeten betalen voor iemand die niet op tijd heeft afgemeld.
Dus het kan wellicht veel voor iemand zijn, maar daar hebben ze zelf vaak de hand in gehad. Is er overmacht dan is bijna iedere praktijk bereid mee te denken.
LeonardN
11 maanden geleden
@Thecis
Tip voor als je de link/bron zoekt die een antwoorder soms niet toont. Pak de zin waarvan je de bron zoekt (als je vermoed dat het een bron heeft):
"Volgens de richtlijnen van het KNGF ontvangt een cliënt bij een te late afmelding een rekening van 75% van het te declareren bedrag die deze moet vergoeden."
Plak die in Google:
https://www.google.com/search?client=opera&q=Volgens+de+richtlijnen+van+het+KNGF+ontvangt+een+cliënt+bij+een+te+late+afmelding+een+rekening+van+75%25+van+het+te+declareren+bedrag+die+deze+moet+vergoeden.&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8 En de eerste link is: https://fysiobettermotions.nl/overige-informatie/
"Conform de RICHTLIJNEN van het KNGF ontvangt u bij een te late afmelding een rekening van 75% van het te declareren bedrag die u zelf moet vergoeden."
Amadea
11 maanden geleden
@Simon: Als je nauwelijks rond kunt komen dan hou je er dus rekening mee dat je 24 uur van te voren afmeldt, zodat er geen onnodige onkosten aan verbonden kunnen worden. Dat is volgens mij een behoorlijk algemene regel, die geldt in elk geval ook bij mijn tandarts.
SimonV
11 maanden geleden
Als je binnen 24 uur ziek wordt, is dat onmogelijk.
Amadea
11 maanden geleden
Maar dan heb je een legitieme reden!
LeonardN
11 maanden geleden
@Simonv
Dat staat los van het argument.
Je hoeft je niet te houden aan richtlijnen, het is geen wet.
Dat er mensen zijn die dat dan lastig kunnen betalen etc. is wellicht een reden om die dingen qua te gaan veranderen, maar het verandert niet wat er NU aan de hand is. https://www.consumentenbond.nl/gezondgids/hoe-zit-dat/recht-en-verzekering-no-show-bij-zorgafspraak
"
Antwoord: Als je niet verschijnt op de afspraak en deze niet op tijd (bijvoorbeeld 24 uur van tevoren) hebt afgezegd, kan de zorgverlener een bedrag voor ‘no-show’ rekenen. De zorgverlener moet je hier wel vooraf over geïnformeerd hebben, bijvoorbeeld via de website. De zorgverzekeraar vergoedt een no-showtarief niet, omdat er geen sprake is van geleverde zorg. Je betaalt dit dus zelf. Een no-showtarief kent geen maximale hoogte. De zorgverlener bepaalt zelf het bedrag als compensatie voor de gemiste afspraak. Of er een uitzondering geldt voor no-show vanwege coronaklachten, ligt aan de coulance van de zorgaanbieder.
"
LeonardN
11 maanden geleden
En over 24 uur van te voren ziek zijn: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverzekering/vraag-en-antwoord/moet-ik-een-boete-betalen-als-ik-niet-op-een-ziekenhuisafspraak-kom Moet ik een boete betalen als ik niet op een ziekenhuisafspraak kom?
U moet een bedrag betalen als u zonder geldige REDEN niet op uw afspraak in het ziekenhuis bent. Of de afspraak niet op tijd afzegt. Dit is het wegblijftarief, ook wel het no-show tarief. Het wegblijftarief moet u zelf betalen. U kunt het niet bij uw zorgverzekeraar declareren. Wel of geen wegblijftarief
Ziekenhuizen mogen zelf bepalen of en wanneer zij een wegblijftarief in rekening brengen. Dit is niet verplicht. Ziekenhuizen moeten patiënten vooraf wel informeren over een wegblijftarief, bijvoorbeeld via de website.
SimonV
11 maanden geleden
@LeonardN: "U moet een bedrag betalen als u zonder geldige REDEN niet op uw afspraak in het ziekenhuis bent". "Als je niet verschijnt op de afspraak en deze niet 24 uur van tevoren hebt afgezegd, KAN de zorgverlener een bedrag voor ‘no-show’ rekenen."
Bedankt voor deze teksten. Deze lijken me menselijker dan standaard een boete in rekening brengen. Wat een geldige reden is, mag de zorgverlener dan bepalen.
Thecis
11 maanden geleden
@SimonV
Daarbij komt nog een ander punt. Hoe weet je als zogverlener dat iemand eerlijk is? Als iemand helemaal snotterend aan de telefoon zit, heb je een redelijk indicatie. Maar er zijn zat gevallen dat iemand 's ochtends al ziek is en om (bijv) 14:00 afbelt voor de afspraak van 15:00.
Of dat als iemand om 15:00 een afspraak heeft, niet komt opdagen en dat je als behandelaar even nabelt en iemand met een normale stem zegt "oh ja, ik ben ziek. Ik bel nog wel even voor een nieuwe afspraak". Of achteraf zegt (wanneer de factuur verstuurd is) ineens zegt dat diegene toen ziek was. Hoe weet je of iemand echt ziek is? Bij sommigen weet je het (vooral de chronische patiënten), maar bij vele moet je dus maar op je gevoel afgaan of iemand wel of niet eerlijk is.
En is het optreden van je kind een geldige reden? Of iemand houdt bij hoog en laag vol dat iemand wel degelijk heeft afgemeld, maar je kan er geen logs van vinden.
Al met al zijn mensen ook niet altijd even eerlijk helaas.
SimonV
11 maanden geleden
@Thecis. Helemaal mee eens.
Het niet op komen dagen is een vorm van wanprestatie door de consument. De fysio mag dan een schadevergoeding eisen voor gederfde winst. Dat kan dus 100% zijn. In de algemene voorwaarden moet dat zijn opgenomen.
Analoog aan vergoeding voor annuleringskosten is in het burgerlijk wetboek in de grijze lijst ook een uitzondering gemaakt voor gederfde winst.
Uit de laatste bron blijkt dat ook op diensten zoals zorg de grijze lijsten van toepassing zijn. Hiernaast blijkt dat ook uit de wet : lees artikel 6:236 BW
11 maanden geleden
Thecis
11 maanden geleden
Bij een fysiotherapeut wordt zorg verleend, dat is geen consumentenproduct. Er komen dan dus ook geen consumenten, maar patienten. Dat is een wezenlijk verschil.
Dus valt dat dan ook onder die "grijze lijst"?
erotisi
11 maanden geleden
Er is sprake van een overeenkomst met algemene voorwaarden met een particulier. Dus ja
Thecis
11 maanden geleden
Nogmaals, er wordt zorg geleverd. En ja, er is een overeenkomst, maar bijv herroepingsrecht is ook niet van toepassing. Garanties e.d. ook niet.
Bij particulieren is meestal ook geen klachtenregeling van toepassing (wel als een verkoper is aangesloten bij vereniging), bij de zorg is dat wel aanwezig.
En uiteindelijk is er een tuchtcommissie voor de mensen in de zorg waarbij mensen uit hun vak gezet kunnen worden.
Ondanks dat er enige overeenkomsten zijn met het consumentenrecht, ben ik van mening dat de voorwaarden en regelgeving niet 1-op-1 over te nemen is.
Ja, het mag ook die 100% (van het verzekerde tarief) overstijgen, zolang de zorgverlener maar wel de patiënt informeert.

===
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverzekering/vraag-en-antwoord/moet-ik-een-boete-betalen-als-ik-niet-op-een-ziekenhuisafspraak-kom

"
Moet ik een boete betalen als ik niet op een ziekenhuisafspraak kom?
U moet een bedrag betalen als u zonder geldige reden niet op uw afspraak in het ziekenhuis bent. Of de afspraak niet op tijd afzegt. Dit is het wegblijftarief, ook wel het no-show tarief. Het wegblijftarief moet u zelf betalen. U kunt het niet bij uw zorgverzekeraar declareren.

Wel of geen wegblijftarief
Ziekenhuizen mogen zelf bepalen of en wanneer zij een wegblijftarief in rekening brengen. Dit is niet verplicht. Ziekenhuizen moeten patiënten vooraf wel informeren over een wegblijftarief, bijvoorbeeld via de website.
"
===
(Grofweg hetzelfde verhaal, maar dan niet per se op ziekenhuizen gericht)
https://www.nza.nl/documenten/vragen-en-antwoorden/mag-er-een-no-show-in-rekening-gebracht-worden-als-de-patient-niet-is-geweest
De zorgaanbieder kan hierdoor zelf een tarief in rekening brengen voor de ingelaste tijd voor de betreffende patiënt als deze niet komt opdagen. Dit mag alleen als deze patiënt van tevoren is geïnformeerd over het in rekening brengen van een tarief bij het niet op komen dagen.
===
Voorbeeld hoger dan 100%
https://www.medrie.nl/media/tlahymxl/declareerwijzer-2018-versie19-02_1.pdf
Hoogte van het tarief
De hoogte van het tarief kan door de huisartspraktijk zelf worden bepaald.
...
Een tweede manier is om uit te gaan van het tarief dat waarschijnlijk zou zijn gedeclareerd als de patiënt wel was verschenen. Zo kan dan bijvoorbeeld voor een regulier consult het NZa-tarief van € 9,59 in rekening worden gebracht, plus de gebruikelijke 15% buitengerechtelijke incassokosten. Het wegblijftarief zou daarmee komen op circa € 11,03.
===
In de praktijk echter zie je vaker een vast bedrag of percentage dat lager ligt dan 100% om de patiënt tegemoet te komen.
11 maanden geleden
Thecis
11 maanden geleden
Enige toevoeging hierin zou wellicht zijn dat een zorgverlener nog gelimiteerd wordt door de contracten met de zorgverzekeraars (indien van toepassing).
Ik wist niet dat het ook nog mogelijk was om hoger dan de 100% van het behandeltafel te gaan, vooral als dit als incassokosten wordt gebracht.
LeonardN
11 maanden geleden
"Enige toevoeging hierin zou wellicht zijn dat een zorgverlener nog gelimiteerd wordt door de contracten met de zorgverzekeraars (indien van toepassing)."
Zover ik zie niet, maar misschien snap ik je punt niet. Zodra je te maken hebt met een no-show, dan is eigenlijk het verhaal verzekeraar/verzekerd tarief van de baan. Immers er wordt geen zorg verleend (aldus een besluit in ik dacht 2004 waarbij te late afzegging niet meer gedekt wordt door de verzekeraar) en is er dus geen zorgtarief van toepassing. Een wegblijftarief wordt vaak wel gebaseerd op verzekerde tarieven, maar daar is geen wettelijke grondslag voor zover ik zie. === In de regel zie je dat zorgverleners niet al te zwaar willen beboeten, maar je zou totaal los van tarief een boetebedrag van €20 euro kunnen stellen, waar een consul €15,38 (vastgesteld tarief) is gesteld.
De methodes die de LHV beschrijft zijn in mijn ogen gewoon ook maar een voorstel (duidelijk of eerlijk) en niet gebaseerd op wetgeving.
Thecis
11 maanden geleden
Een fysiotherapeut (een praktijk) kan contracten hebben met de verschillende zorgverzekeraars. De zorgverzekeraars zouden kunnen zeggen dat fysio's met een contract maar een bepaald percentage mogen rekenen bij een no-show ook al loopt het niet via de zorgverzekeraar. Ik ken de huidige zorgcontracten alleen niet precies. En dit is niet geheel ondenkbaar. Er is een tijd geweest waarbij een grote zorgverzekeraar had opgenomen dat particuliere facturen binnen 3 maanden (na behandeling) afgehandeld moesten zijn. Er is toen een tijd geweest dat een aantal mensen hun particuliere facturen niet betaalden. Na de 1e herinnering, incassobrief en overdragen aan een incassobureau waren er zo 3 maanden verstreken. En daarna waren de behandelingen niet meer te innen.
Dit is gelukkig niet meer het geval (voor zover ik weet), maar het heeft een aardige tijd geduurd voordat de zorgverzekeraar dit aangepast heeft (had namelijk voor hen absoluut geen prioriteit, maar de zorgverleners zaten er mee).
Declaratiebeleid en no-show-beleid kunnen verschillen per fysiotherapeut en de afspraken die zijn gemaakt met de patiënt. In sommige gevallen kan een fysiotherapeut een percentage van het particuliere bedrag declareren voor een no-show, maar het exacte beleid kan variëren.
11 maanden geleden