Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb op mijn borstkas het middelste bot erg naar voren, kan dit gevolgen hebben bij een hartmassage? Gaat het dan beter of niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Wanneer een hartmassage goed wordt uitgevoerd, wordt dat deel van de borst kast ontzien.

Wanneer deze nl. te laag wordt uitgevoerd, kan het puntje onderaan je borstbeen afbreken; ongeacht de stand.
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronaldP, jij gaat er vanuit dat het enkel het zwaarvormig aanhangsel (de processus xiphoideus) is die vooruitstekend is. Mocht dat het geval zijn, klopt je uitleg natuurlijk.
Ik ga er een beetje vanuit dat het hele borstbeen (het sternum) vooruitstekend is. We hebben blijkbaar de vraag gelijktijdig beantwoordt, want toen ik eraan aan het schrijven was, was er nog geen antwoord geplaatst. ;-) In ieder geval zal PAS iets hebben aan de antwoorden.
ronaldP
12 jaar geleden
inderdaad... PAS kan nu het gewenste antwoord bij de vraag zoeken ;)
Een vooruitstekend borstbeen (het middelste bot van je borstkas) heet "pectus carinatum".

Het is inderdaad moeilijker om iemand met een ernstige vorm van pectus carinatum te reanimeren om twee redenen:

1) de compressie voor-achter-waarts is erg moeilijk omdat het borstbeen onder een hoek staat

2) het hart wordt tijdens de compressie meestal meer naar links of naar rechts weggedrukt, waardoor een efficiënte massage erg moeilijk wordt. Je zou haast moeten weten of het hart meer naar links of naar rechts gedrukt wordt en dan de hartmassage aan die zijde van het borstbeen doen. Maar de moeilijkheid van de hoek blijft uiteraard.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heet in het volks mond een kippen borst. Daar is weinig aan te doen. Je kan een operatie overwegen maar dat is een zeer riskante operatie. En nee het word niet beter of slechter door een hartmassage want je word er mee geboren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding