Op welke manier is euphorbiasap giftig?

Uit een eerdere vraag
( http://www.goeievraag.nl/vraag/snoei-euphorbia.95121 ) bleek dat het sap van de euphorbia giftig is.

Op welke manieren is het giftig?

--  Is het giftig als het op de intacte huid komt, of alleen als het in een wondje komt of als je het in je mond krijgt?

--  Wat zijn de verschijnselen van een "euphorbia-vergiftiging"?

Cryofiel
13 jaar geleden
12K
Cryofiel
13 jaar geleden
Aangeven hoe groot de euphorbia ongeveer is.

Het beste antwoord

De Euphorbia (wolfsmelk achtigen) vormen eveneens een grote groep binnenhuis- en tuinplanten.

Onder de kamerplanten is de Euphorbia Pulcherrima of Kerstster zeer gekend.
De rode of witte bladeren zijn buitengewoon verleidelijk. Het sap van deze plant is licht irriterend en kan een gastro-enteritis veroorzaken (braken, diarree). Het melksap van andere Euphorben dan de Kerstster irriteert meer dan dat van Euphorbia pulcherrima. De doornen van de Euphorbia Milii of Christusdoorn kan pijnlijke verwondingen veroorzaken. Wanneer het sap van de Euphorbia Lactea in contact komt met het oog dan kan een ernstige keratoconjunctivitis optreden. Bij het snoeien of verpotten van Euphorbia dient men handschoenen te dragen en zijn ogen te beschermen.
Het is belangrijk je handen te wassen wanneer men in aanraking komt met het sap van Euphorbia : het irriterend effect kan enkele uren later optreden en de vorming van blaasjes kan zelfs 12 uren na de blootstelling optreden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

een andere naam voor het sap is wolfsmelk.
als je daar op googled, zal je meer kunnen vinden.
officieel is het gevaarlijk voor huid en ogen, en binnenkrijgen moet je het natuurlijk helemaal niet.
toch heb ik enkele weken terug een euphorbia aan stukken gezaagd, en heb flink wat sap op m'n handen gekregen.
toen de klus geklaard was heb ik m'n handen gewassen, en geen centje pijn gehad, dus bij mij liep het wel los.
toch kan het geen kwaad uit voorzorg rubber handschoenen aan te doen.

Toegevoegd na 3 minuten:
officieel kan het bij aanraken zwelling geven, en bij eten maag- en darmklachten, zoals braken.
Rieneke1
13 jaar geleden
Het sap van alle wolfsmelk achtigen, geeft een huid reactie, van kleine rode vlekjes, tot een totaal opgezwollen gezicht.
Krijg je iets in je mond, dan proeft dit zeer bitter en zal je dat direct uitspugen, dus daar zit niet het gevaar.
Het gevaar zit in het aan je handen krijgen van het sap en daarna ongemerkt even aan je gezicht zitten.
Vaak druppelt de afgesneden plant, ongemerkt op de handen.
Daar voel je niets van, de reactie komt las de volgende dag.
Even leuk te vermelden, dat de Euphorbia's de wel meest wonderlijke planten fam. is op aarde.
Sommige zijn gewoon tuinonkruid, of groeien in bermen, of bekende kamerplanten, zoals de christusdoorn en de bekende kerstster, sommige zien er uit als vetplanten, terwijl veel anderen heel erg veel op cactussen lijken, die meters hoog kunnen worden, wel vind je er altijd( soms) blaadjes aan, die je bij cactussen niet ziet, maar het allerbelangrijkste kenmerk is het witte sap die bij de kleinste beschadiging er uit stroomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is een euphorbia soort waar je blind van wordt als je het sap in je ogen krijgt.
Weer een andere geeft blaren en daarna lelijke littekens
Altijd voorzichtig zijn dus!