Heesheid is een van de meest voorkomende verschijnselen bij mensen met stembandpoliepen. Hoe hees iemand is, hangt van de grootte van de poliep af. Bij grote poliepen kunnen de stembanden zo verstoord raken dat iemand zijn of haar stem helemaal kwijtraakt (afonie). Mensen met poliepen proberen vaak hun keel te schrapen en klagen dat iets in hun keel ‘is blijven steken’. Andere verschijnselen zijn luidruchtige ademhaling (stridor) en/of ademhalingsproblemen als gevolg van een grote poliep die de luchtweg vers
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O oh. Ik loop de hele tijd mn keel te schrapen om dat ik het gevoel heb dat er iets in mn keel zit. Ik adem best wel hard maar dat kan ook door mn astma komen
Amadea
13 jaar geleden
Laatste woord moet zijn: verstopt. En je bronvermelding ontbreekt. Deze tekst is te vinden op http://www.gezondiza.nl/%7B3533317c-9dc5-4d45-936f-53042d4b4468%7D, maar misschien staat het ook nog ergens anders?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-1 wegens plagiaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat dacht je.. nou heb ik je toch nog??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Huh? Hebben wij dan een aanvaring gehad? Vlei jezelf niet, iedereen die plagiaat pleegt krijgt een min van mij. Ik heb gewoon iets tegen het stelen van andermans tekst om vervolgens zelf de eer op te strijken.
Er is maar een manier om daar achter te komen: naar de KNO arts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een poliep is een knobbeltje op de stembanden dat meestal bestaat uit een cyste (vochtophoping) of anders in enkele gevallen littekenweefsel als gevolg van beschadiging. Omdat het een uniek probleem is, is het ook meestal maar 1 stemband die getroffen is door dit probleem. De gevolgen zijn lastig: de stem kan niet meer volledig gebruikt worden.
Een poliep ontstaat wanneer de stembanden te maken krijgen met (continue) ongewone gebeurtenissen. Er moet namelijk een cyste of ander soort van beschadiging zijn gekomen die de stembanden frustreert.
Ongewone gebeurtenissen kunnen zijn te herleiden aan bijv:
•de bekende overbelasting (schreeuwen tijdens een activiteit)
•ontsteking door bacteriën (vatbaarder bij stress)
•maagzuur dat omhoog komt tijdens de slaap

Een poliep kan je herkennen aan het feit dat je stem schor is, terwijl dat voorheen nooit is geweest. Er moet extra kracht gezet worden om jezelf uit te drukken, wat er toe leidt dat hoge tonen niet of nauwelijks meer geraakt worden. Alleen genante hoge geluidjes kunnen geproduceerd worden. Het gevolg is ook dat de algehele stemhoogte omlaag gaat. Er is een soort van ‘kroegstem' ontstaan.
Wanneer je er zelf zeker van bent dat er sprake is van iets abnormaals op de stem, bijvoorbeeld als het na een paar weken nog steeds niet weg is, dan kan je net zo goed de huisarts overslaan. Die zal hetzelfde concluderen als jij, maar heeft niet de apparaten om te kijken wat er werkelijk aan de hand is. De KNO arts heeft die wel.
Amadea