Is het gevaarlijk als je voet voor langere tijd 'slaapt'?

Ik las de vraag 'Mijn voet slaapt' van Maxima, en ik vroeg me af of het eigenlijk gevaarlijk is als je hand of voet voor langere tijd slaapt. Kan er bijvoorbeeld schade ontstaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.6K

Het beste antwoord

Het slapen zelf niet als het niet uren duurt, maar je lichaam zorgt er zelf voor als je in slaap bent en je arm slaapt dat je wakker wordt om te gaan verliggen.

Het slapende gevoel wordt veroorzaakt doordat een zenuwbaan wordt afgekneld (in tegenstelling tot een veelgedacht bloedvat). Wat wel gevaarlijk is, is als bijvoorbeeld je voet slaapt, en je wilt gaan staan en/of lopen. Je kan niet meer de stand van je voet voelen en je hersenen kunnen dus niet meer de spieren coordineren die je voet plaatsen en op zijn plaats houden. Helaas hebben veel mensen hiermee al enkels verstuikt of erger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, ik denk het wel. Een slapende voet betekent dat er geen of te weinig bloed doorheen stroomt (bijvoorbeeld omdat het afgekneld is). Als dit veel te lang niet gebeurd, kan het lichaamsdeel afsterven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
36 uur een lichaamsdeel afknellen, zonder dat de hersenen een signaal sturen dat er iets verschrikkelijk fout dreigt te gaan? Lijkt me wat te absuurd... Vraag je eens af hoe vaak je, je bewust bent van dat tintelende gevoel? En dan moet je, je gelijk afvragen hoe lang je dit bewust kan vasthouden? Dit red je geen uur. Laat staan dat je dit één minuut bewust vol houdt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat beweer ik toch niet?
Het slapen van een lichaamsdeel duurt in principe nooit té lang. Wel is het gevaarlijk om bijvoorbeeld te gaan springen en rennen en stampen als je voet slaapt. Je voelt het namelijk niet, maar je voet kan zo makkelijk breken/verstuiken oid.
Het komt eigenlijk altijd vanzelf goed als iets slaapt, maar ga er niet zelf iets aan proberen te doen behalve anders gaan zitten/liggen.