Wat is kunstmatige coma precies?

Wat doet men bij kunstmatige coma precies?

In welke situaties houdt men soms mensen in kunstmatige coma?
Hoe doet men dit precies en hoe haalt men de patiënten opnieuw uit de coma?

Gebeurt het dat men hier een herinnering aan heeft?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.5K

Het beste antwoord

Door middel van medicijnen wordt een patiënt kunstmatig in coma gehouden. Het is dus niet het gevolg van een hersenbeschadiging, maar men doet dat bijvoorbeeld na een zware operatie. Als de patiënt bij bewustzijn helse pijnen zou moeten doorstaan is dat door die kunstmatige coma te voorkómen. Ook is het beter voor het genezingsproces. Het wordt ook wel gedaan na een vreselijk ongeluk, waarbij de patiënt bijvoorbeeld naaste familieleden en ook eigen lichaamsdelen verloren is. Als je op zo'n manier bij bewustzijn bent is het tergend zwaar om dat nog te kunnen verwerken. In coma bouw je geen bewuste herinneringen op.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijzonder kwam ik tot lezen over het bewustzijn... Ik kan me ind. ook niets herinneren van kort na de coma!
Steeds heb ik me voorgenomen dat het zo was dat je hersenen opnieuw opgestart worden, na de coma. Stapje per stapje schalen zij de functies in ons lichaam weer in...

Andere antwoorden (2)

Een kunstmatige coma is wat het zelf al zegt wat het is. Een coma die kunstmatig is opgewekt.

Dit gebeurt over het algemeen met medicijnen en de reden hiervoor is om zwelling van de hersenen tegen te gaan.

Het herstellen/ontwaken uit een coma gebeurt geleidelijk. Soms gedeeltelijk, soms geheel, soms helemaal niet. De aanduiding van het herstel wordt uitgedrukt in GSC (Glasgow Coma Scale)

Een coma heeft dus niet altijd fysieke gevolgen voor het lichaam, maar de kans is wel vrij groot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kunstmatige coma is een extreme vorm van volledige verdoving, waarbij artsen de hersenen buiten werking stellen; de patiënt komt niet bij bewustzijn en kan niet op invloeden reageren. Hartritme, bloeddruk en ademhaling moeten bij een kunstmatige coma mechanisch of met medicijnen in stand gehouden worden.

Artsen brengen een patiënt in coma met een verdoving of door zijn lichaamstemperatuur beneden de 33 °C te brengen. Deze toestand is reversibel, wat betekent dat de arts de patiënt weer uit de coma kan halen door de behandeling stop te zetten.

Dit gecontroleerde proces dient om de hersenen tot rust te brengen. Net zoals andere lichaamsdelen rust nodig hebben om te herstellen van zware verwondingen, zijn de hersenen gebaat bij een time-out.

Als de situatie later – na een paar dagen, of na weken tot maanden – onder controle is, kan de behandeling die de kunstmatige coma in stand houdt, worden gestaakt. Herinneringen heeft men niet aan een kunstmatig coma.