is het beter bij een hoge bloeddruk een betablokker te gebruiken of chloorthiazide?

's nachts is de bloeddruk prima in orde, hij piekt overdag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K
j5m
12 jaar geleden
Denk dat je hier beter je huisarts kunt vragen.
Dit is medischs.

Het beste antwoord

Met een hoge bloeddruk medicatie is het een beetje
"trial and error".

Je dokter begint met iets voor te schrijven wat het minste kwaad kan. Meestal zijn dat plaspillen, diuretica, waar chloorthiazide er een van is.

Helpt dat niet - wat bij het geval was - dan krijg je iets anders.
Ik heb nu metoprololsuccinaat en dat is een betablokker.
Maar ook die alleen hielp niet.
Ik heb er nu Amlodipine bij, maar het heeft een jaar geduurd voordat we op de goede dosis zaten.

Je krijgt iets voorgeschreven, je wordt regelmatig gecontroleerd en dan wordt gekeken wat het effect is.

Het is dus niet te zeggen wat beter is, dat is heel
persoonlijk en dat overleg je met je huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een heel gepuzzel momo, van de chloorthiazide kreeg ik een heel droge mond en voelde me tamelijk unheimisch in mijn vel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, terwijl het bij een ander juist goed kan gaan.
Mijn bloeddruk is nu goed, maar als bijwerking van de medicijnen heb ik last van vochtophoping in de enkels. En zo is er altijd wat. Kiezen uit het minst kwade.
Letten op je levensstijl.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
keuzes maken en opletten op je levensstijl, daar kan ik wat mee, bedankt!

Andere antwoorden (2)

Ik moet ze beide nemen. Maar het is bij iedereen verschillend. Meestal begint men met chloorthiazide (plasmiddel). Je huisarts kan je daar beter over inlichten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het in onmogelijk om te zeggen dat een van de twee middelen beter is dan de anderen. Op grond van werkzaamheid en prijs is bij de behandeling van hypertensie bij ouderen (ouder dan 55 jaar) een thiazidediureticum het middel van eerste keus. Dit doordat er in de loop der jaren genoeg ervaring mee opgedaan. Er zijn vele onderzoeken verricht die dit bevestigen.

Beta-blokker zijn tweede keuze middelen die gegeven kunnen worden bij hypertensie (primaire hypertensie). Dit is 90% van de patiënten met hypertensie. Beta-blokker hebben in vergelijking met thiazide-diuretica vele bijwerkingen. Bij de mannen is dit meestal impotensie.

Als derde redmiddel worden calcium-antagonisten toegepast. Beta-blokker worden nooit bij negeroiden toegepast vanwegen nadelige gevolgen.

Dus het is niet de vraag welke beter is maar welke minste bijwerkingen profiel heeft bij een persoon en welke meest effectief is.