Wat kan ik doen aan chronische vermoeidheid?

Ik heb al jaren chronische vermoeidheid. Dit is ontstaan na behandeld te zijn met chemo- en radiotherapie. Ook heb ik een hele lage weerstand en kan ik dus vrij weinig. Ik kon hier altijd redelijk goed mee omgaan maar ik heb het idee dat ik er steeds meer moeite mee krijg om zo afhankelijk te zijn van anderen en me continu aan slaaptijden moet houden, Heeft iemand tips?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Pffft, klinkt helaas bekend. Mijn tip is je gewoon aan je slaapritme houden, want je wordt er zelf op afgerekend als je dit niet doet. Wat betreft afhankelijkheid wordt er voor mij nu een PersoonsGebonden Budget aangevraagd. Daarmee kan ik mensen die mij vrijwillig helpen betalen. Zo krijg ik minder een gevoel van afhankelijkheid, maar meer van dienst en betaling. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog geen ervaring met het PGB heb, want de papieren zijn nog niet helemaal compleet, maar ik hoop dat het helpt. Zoek ook naar activiteiten die je nog wel kunt doen. Nieuwe hobbies, waar je rustig mee kan 'prutten'. Geeft naast lichamelijke rust ook geestelijke rust. Succes!

Ik denk dat je wel wat kan hebben aan Spring Forest Qigong. Hoef je nergens voor naar toe kun je gewoon thuis doen. Maar die oefeningen geven je extra energie. Zijn simpele oefeningen van een half uur tot een uur waarbij je gewoon op een stoel zit. Een soort meditaties. Een andere tip is de "seeds of enlightenment" meditaties van Jeddah Mali. Die zijn ook geweldig. Je kan gewoon energie je lichaam binnen laten komen wanneer je wil door het gewoon toe te staan. Ik doe dat zelf elke dag.

Bronnen:
http://www.learningstrategies.com/Enlighte...
http://www.learningstrategies.com/Qigong/Home.asp

Vermoeidheid en gebrek aan energie na een chemotherapiebehandeling zijn - helaas - bekende naverschijnselen. Heb je er met de arts over gesproken? En dan bedoel ik niet de huisarts, maar de behandelend arts die je door de chemotherapie heeft begeleid? Die arts heeft namelijk de meeste ervaring met chemo-geïnduceerde vermoeidheid. Je geeft als trefwoorden ME en CVS. De verschijnselen mogen dan overeenkomen, het kunnen best totaal verschillende ziektes zijn. Wellicht dat je bij patiëntengroepen en -forums van ME en CVS goede informatie kunt vinden, en hulp kunt krijgen, voor het omgaan met je vermoeidheid, en met de reacties van de omgeving. Maar of ze je ook kunnen helpen met het wegkrijgen van de oorzaak... Tenslotte - niet boos worden alsjeblieft - heb je al eens gekeken naar CGT (cognitieve gedragstherapie)? Bij ME en CVS helpt dat meer dan de helft van de patiënten. Sommige genezen helemaal of bijna helemaal, andere boeken er in ieder geval een forse verbetering mee. Maar 't is in ME- en CVS-kringen een heikel punt. Veel patiënten voeren, in al hun vermoeidheid, al een jarenlange strijd. Het noemen van CGT kan dan op hen overkomen als "je moet niet zeuren, het zit tussen je oren, je zit je gewoon aan te stellen". Terwijl alle CGT-literatuur iets heel anders vertelt - maar dat is wel hun eerste indruk. Ik kan natuurlijk absoluut niet beoordelen wat jouw achtergrond is. Daar komt bij dat iets dat bij ME/CVS helpt, jou niet hoeft te helpen, omdat jouw vermoeidheid een compleet andere achtergrond heeft. Aan de andere kant, informeren en wellicht ook proberen kan geen kwaad. Tenzij je dat al hebt gedaan natuurlijk.

Niet dat ik meegemaakt heb wat jij hebt meegemaakt. Maar ik noem het altijd gekscherend mijn Prozac, namelijk vitamine B100. Als ik dat dagelijks gebruik zelfs vanaf de eerste dag ben ik echt goed up en running voor een hele tijd. Wondermiddel voor mensen die slecht slapen dus ook voor mensen die oververmoeid zijn.

als antwoord op je vraag zul je vele praktische tips en adviezen krijgen... mijn tip heeft te maken met jouw innerlijke houding ten opzichte van 'je' ziekte en vermoeidheid.... ik kan me voorstellen (en weet uit eigen ervaring) dat het heel vervelend is om steeds rekening te moeten houden met beperkingen van het lichaam... en toch lijkt daar de sleutel te liggen... het lichaam geeft beperkingen aan... waarschijnlijk is het zeer zwaar ziek (geweest)... en dat laat het lichaam aan jou voelen... je kon er redelijk mee om gaan.... dat wil zeggen dat je dus rekening hield met het lichaam en de beperkingen accepteerde, maar op dit moment ben je het zat om moe te zijn en ziek te voelen... nu heb je meer moeite om de beperkingen te accepteren... je kunt proberen om de tekenen van het lichaam te negeren, maar dat laat het lichaam dan duidelijk aan je weten...door vermoeidheid, pijn, duizelingen, onwel worden, wat er maar nodig is om jou te laten weten: het gaat niet goed op dit moment... het sleutelwoord is acceptatie... acceptatie van ziek zijn, ziek voelen, moe voelen... het beste is om het lichaam precies dát te geven wat het nodig heeft... zorg voor het lichaam, op elke manier die jou ter beschikking staat... geef het lichaam wat het nodig heeft (rust, voeding, medicatie, wat dan ook) ....op het moment dat je dat lukt, zal het lichaam reageren met tevredenheid en dat zul jij je minder moe, minder ziek voelen... veel sterkte ermee

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100