Weet iemand waardoor virussen en bacteriën resistent worden tegen bepaalde medicijnen?

Prostituees slikken preventief medicijnen tegen geslachtsziekten. Het gevolg is dat er generaties van ziekteverwekkers zijn ontstaan die niet te bestrijden zijn.
Er zijn nog meer voorbeelden.

19 mei 2009
Er is een nieuwe discussievraag geopend door een ander.
Daarom sluit ik deze.

Ik heb geen beste antwoord gegeven, maar persoonlijk vind ik de uitleg van Eddijst het beste.

De reden is dat die informatie niet alleen theoretisch maar ook praktische waarde heeft.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (5)

Virussen en bacteriën leven... Virussen in feite niet, ze hebben materiaal dat door een gastheer vermenigvuldigd wordt, dus het leeft niet werkelijk... Maar het is aan verandering onderhevig en past zich snel aan... Survival of the fittest... Dus of de mens past het snelst zich aan of de bacterie of het virus... Dat is nog maar de vraag...

Wordt een kolonie bacteriën bestreden, dan zijn er altijd een paar die de dans ontspringen, die krijgen een kleine dosis vergif en gaan wennen aan die stof, en wal zodanig dat ze zichzelf trainen om er tegen te kunnen, dat nu is resistentie... MRSA bacterien zijn zulke bacteriën, Multi resistente Stafylococcen A (Die A, ik weet niet meer precies waar dat voor staat)

Zo geldt dat voor elke stof... Dat wat je traint maakt je sterker, dat geldt voor de mens maar ook voor de bacterie of een virus...

Spanje is een land waar heel veel antibioticum en chemotherapeuticum geslikt wordt en dat land wordt ook medisch gezien als een risicoland waar resistentie gekweekt wordt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel goed verwoord, +1. Die A staat voor Aureus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit vind ik dan weer fijn... dank je...
De viri en bacteriën die zodanig gemuteerd zijn (er vinden altijd mutaties plaats, bijv. door vrije radicalen / door de lucht schietende deeltjes) dat ze een grotere overlevingskans hebben, blijven over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een perfect voorbeeld van de meest fundamentele wet van het leven: Die van Darwin. Hoe bacteriën en virussen resistent worden is vrij simpel. Elk organisme onderscheid zich net een klein beetje van een ander. Ze muteren. Een paar virussen en bacteriën zijn simpelweg resistent en die hebben een enorm veel grotere overlevingskans dan eentje die dat niet heeft. Aangezien bacterieën en virussen zich nogal snel voortplanten evolueren ze nogal snel. Het is dus een prachtig voorbeeld van survival of the fittest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat ik er even een sleutel aan toe voegen, aagezien deze in eerste instantie vergeten is; De resistende virussen en bacteriën hebben een grotere kans te overleven, en daardoor een grotere kans om hun resistentie door te geven aan hun nageslacht. In de volgende generatie is er een groter percentage resistente bacteriën, die stuk voor stuk een grotere overlevingskans hebben dan de niet-resistente bacteriën, en dus nogmaals meer kans hebben om zich voort te planten. Dit gaat zo door totdat de populatie nagenoeg geheel resistent is.
Dat is nou evolutie. Stel je bestrijdt bacterien met een antibioticum, dan blijven er altijd juist de bacterien over die goed tegen dit antibioticum kunnen. Deze gaan zich voortplanten met als gevolg een resistente populatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe moet het menselijk lichaam voldoende weerstand kunnen bieden tegen infectie's veroorzaakt door bacterien. Het lichaam moet zich zelf kunnen genezen.
Maar we hebben haast en gaan gauw naar de dokter om met medicijnen sneller beter te worden. Voor de meest simpele keelontsteking slikken we al pillen, maar een lichaam heeft af en toe ziekzijn nodig om voldoende weerstand op te bouwen. Dus ziek zijn kan gezond wezen!

We slikken dus veel te snel en te vaak allerlei medicijnen om zo snel mogelijk er af te zijn.
Het lichaam wordt hierdoor lui, want de pillen lossen het probleem wel op.De bacterien waar we de pillen voor slikken gaan hierdoor bijna allemaal dood. Maar niet allemaal!

Enkele overleven het en maken het lichaam weer ziek. Dan maar weer meer pillen en op nieuw gaan ze bijna allemaal dood, maar er overleven er meer dan daarvoor.

En zo gaat dat maar door. Uiteindelijk gaan er bijna geen bacterien meer dood door de pillen en moeten we naar iets sterkers. Dit helpt ook weer een tijdje en dan gebeurt er weer het zelfde.

Uiteindelijk helpen geen enkele medicijn meer en blijven alle bacterien in leven.
De les hieruit : slik zo min mogelijk medicjinen en laat als het kan het lichaam het op lossen. Medicijnen slikken is een doodlopende weg. We zullen het in de toekomst anders moeten gaan aanpakken.

Bij virussen is het wat anders, telkens als het lichaam afweerstoffen heeft ontwikkeld tegen een bepaalde virus, verandert het virus een heel klein beetje, zodat het lichaam hem even niet herkent (b.v. griepvirus )

Het virus is het lichaam telkens een stapje voor. Soms komt er een virus voor waar het lichaam helemaal niets van herkent en dan gaat het goed mis (Mexicaanse griep )

Terwijl de wetenschap steeds verder gaat, wordt de mens steeds zwakker en het probleem dus steeds groter.