Welke spieren gebruik je niet bij het fietsen, welke je wel bij het lopen gebruikt?

Ik stel deze vraag omdat ik amper kan lopen, maar wel een beetje kan fietsen. Zal het komen omdat je je lichaamsgewicht niet helemaal tilt zoals bij wandelen, maar ook aan de fiets verdeeld? Of worden er bep. spieren die je bij het wandelen (intensief) gebruikt, veel minder bij het fietsen gebruikt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
GV, wil ik ook weten. Ik kan lang doorfietsen zonder moe te geraken, maar als ik moet lopen raak ik snel uitgeput. Misschien heeft het met spieren te maken.
Kimath
13 jaar geleden
volgens mij gebruik je dezelfde spieren, maar op een andere manier. Fietsen is een totaal andere beweging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben het met Kimath eens.
Ga maar eens een triatlon doen, eerst fietsen en dan lopen, zelfde spiergroepen, maar totaal ander gebruik... dat merk je wel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uh... oke.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hm... Ik zeg altijd: laat mij maar fietsen, dat is sporten terwijl ik zit ;p

Het beste antwoord

Bij fietsen gebruik je niet of minder in vergelijking met lopen;
-rompspieren (voor stabiliteit)
-bepaalde buik / liesspieren (afhankelijk hoe je fiets; bv met clips gebruik je deze meer)
-schouderbladspieren / borstspieren (mn ingezet bij armzwaai)
-bilspieren (actief bij naar achteren brengen van been)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bij fietsen is de druk op je knie- en heupgewrichten veel minder als bij lopen. Daarom is dit ook veel beter vol te houden voor mensen met artrose. Je gewrichten bewegen wel, maar worden laag belast.
jc54
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt helemaal, het zit em niet zozeer in de spieren, maar in de gewrichten. +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- van mij, is geen antwoord op de vraag. Sorry
In principe gebruik je bij beide bewegingsactiviteiten dezelfde spieren. Echter is de druk anders. Bij het lopen moet je namelijk het gewicht van het bovenlichaam in zijn geheel meenemen. Als je fietst, rust het gewicht van je bovenlichaam voor het grootste deel op het zadel waardoor je spieren en gewrichten in je benen minder druk hoeven op te vangen.
Echter maak je wel gebruik van dezelfde spiergroepen, dat is heen verschil in dat opzicht. Bij de gewrichten kun je wel weer verschil zien, want daar word de druk anders, bijvoorbeeld het enkelgewricht zou bij lopen je volledige lichaam op staan, terwijl bij het fietsen is je druk te verdelen is en dus ook minder druk erop staat. Tevens kun je de druk ook aanpassen bij het fietsen als je een fiets hebt met versnellingen, door een lage versnelling te gebruiken vraagt de fiets minder weerstand en is het dragelijker om te fietsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Manlief is nu al vier weken thuis met rugproblemen en kan ook nauwelijks staan of lopen maar fietste gisteren 45 km.. navraag bij de fysio leerde ons dat veel rugproblemen ontstaan door beknellingen in de rug.. spieren die wat vast zitten en zenuwen die tussen, versleten, tussenwervels geraken.. zodra je recht probeert te staan, lopen..komt er druk op de beknelde zenuw te staan en met fietsen ontzie je die zenuw juist...