Hangt een goed humeur werkelijk af van het weer zo als beweerd wordt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
rubia
13 jaar geleden
Heb jij er zelf last van ?

Antwoorden (6)

Soms. Het weer kan zomaar een factor zijn waardoor iemand zijn humeur beïnvloedt voelt.

Echter komt het net zo vaak voor dat we in de stromende regen en met grijze luchten erg gelukkig zijn, omdat we toevallig iets heel erg leuks gaan doen....

Toch komt het zo vaak voor, dat men somber wordt van grijs weer, dat ook de medische wereld is gaan letten op licht gebrek als oorzaak van depressies.

Aangezien lichttherapie in veel gevallen goed helpt, ben ik geneigd te concluderen dat te lang grijs weer inderdaad invloed heeft op ons humeur en gemoedstoestand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begin sloom te worden, 36 seconden vertraging ;) Plusje.
Nou, misschien bij sommige mensen is dat wel het geval, maar bij anderen niet. Bij mij in ieder geval niet!

Sommige mensen worden al chagrijnig bij de gedachte dat het morgen gaat onweren. Ze zouden het liefste in hun bed blijven liggen tot de volgende dag en dan hopen dat het beter weer is.
Anderen mensen worden niet goed als ze zien hoeveel graden het wordt.

Maar je hebt natuurlijk ook mensen die van alles houden, die zich niet laten beïnvloeden door het weer, maar eerder door iets wat er gebeurt.
Voorbeeld: Je houdt niet van de regen, maar juist vandaag krijg je een complimentje van een collega dat je zulke mooie schoenen aanhebt. Dan denk ik niet dat je, je nog zorgen gaat maken om het weer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gheh, ben ik eindelijk ook een keertje snel! :-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hou ook van elk weer, maar toch merk ik dat ik me beter voel als de zon schijnt. Niet omdat ik dit lekkerder weer vindt, maar ik ben dan gewoon energieker.
Het is niet alleen een kwestie van smaak, ook van de invloed die het heeft op je lichaam.
Maar er zijn inderdaad andere factoren die een grotere rol spelen.
Ja, onze gemoedstoestand wordt zeker beinvloed door het weer, van onschuldige voorjaarsmoeheid tot zelfmoordneigingen.

In deze toestand raakt men snel geirriteerd en wordt men depressief en onrustig.

In recent onderzoek naar seizoensgebonden gedragsstoornissen zoals lusteloosheid en depressie wordt een verband gelegd met het gebrek aan zonlicht in de winter.

Met een dagelijkse kortdurende behandeling van patienten in helder verlichte ruimten is enig resultaat geboekt.

Het is een feit dat het weer een grote invloed heeft op ons welzijn en dat extreme weersomstandigheden levensbedreigend zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het versterkt je humeur soms wel. Als je al narrig bent, helpt het niet als het ook nog eens regent en grauw is buiten. Maar ik zie ook wel mensen lachen als het regent hoor (en zelf lach ik ook wel als het regent).
Als je bijvoorbeeld zou gaan zeilen en het regent heel hard, dan kun je daar flink chagrijnig van worden maar dat is dan omdat je liever niet wilt zeilen als het regent.

Het werkt dus versterkend of verzwakkend maar je humeur hangt er niet van af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp die min niet. Compensatieplus! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je Keesvi! Soms zetten mensen er een min bij zonder uitleg waarom.
Naast dat zonlicht een directe invloed heeft op onze fysieke gezondheid (vitamine D) geeft het een extra dimensie in onze ervaringswereld. Zonder zonlicht geen schaduwen en de kleuren zijn intenser. Niet in de laatste plaats voelt zonnewarmte prettig aan als het weer wat kouder wordt, zoals nu.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vermoedelijk wel, alleen verschilt het enorm per persoon. Zo knap ik enorm op van een druilerige dag, heb dan het gevoel niet vrolijk en uitbundig te hoeven zijn puur omdat het zonnetje zou schijnen...mijn man houdt net als ik het meest van de herfst en onze zoon prefereert de winter...dus wellicht heeft het iets met de genen te maken, voorgeprogrammeerde voorkeuren etc.