wat is een afhankelijke variabele en een onafhankelijke variabele?

Toegevoegd na 2 minuten:
hoe kun je in een biologische onderzoeksvraag de afhankelijke en onafhankelijke variabele vinden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
37.4K

Het beste antwoord

De waarde van de afhankelijke variabele wordt beïnvloed door de waarde van de onafhankelijke variabele. Je weet bijvoorbeeld dat: hoe harder je trapt, hoe sneller je met de fiets vooruit gaat. Je snelheid is dan de afhankelijke variabele. En die hangt af van de kracht die jij uitoefent op de trappers. Kracht is dan de onafhankelijke variabele.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een variabele is in de wiskunde de aanduiding voor een willekeurig element van een verzameling. Men zegt wel dat de variabele de verzameling doorloopt, of dat de variabele waarden aanneemt in die verzameling. Een variabele wordt meestal voorgesteld door één, maar soms door meer dan een letter uit het alfabet; ook letters uit andere alfabetten worden gebruikt.

In de definitie van de functie , met f(x) = 3x, is x de onafhankelijke variabele die de reële getallen doorloopt. Definiëren we f(x) niet als 3x, maar als ax voor zeker getal a, dan is a geen variabele, maar een constante. Wel kunnen we voor a elke waarde kiezen, maar eens gekozen is de waarde voor a voor deze functie f onveranderlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
# Onafhankelijke variabelen zijn min of meer 'vaste' kenmerken. Bijvoorbeeld: sekse, geboorteplaats, geboortedatum, land van geboorte.

# Afhankelijke variabelen kunnen een waarde hebben die afhangt van de onafhankelijke variabelen.

Toegevoegd na 2 minuten:
U zoekt naar een oorzakelijk (causaal) verband tussen onafhankelijke en afhankelijke variabelen. Bijvoorbeeld: naarmate mensen ouder worden (leeftijd, onafhankelijk) kiezen ze voor behoudende partijen (stemgedrag,
afhankelijk). Overigens is (on)afhankelijkheid niet een vast kenmerk van een bepaalde variabele. 'Leeftijd' kan een onafhankelijke variabele zijn wanneer het gaat om een 'voorspeller' van gezondheid. 'Leeftijd' kan ook een afhankelijke variabele zijn wanneer het gaat om de leeftijd bij overlijden als gevolg van milieuvervuiling.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Als je een relatie formuleert tussen twee verschijnselen, dan noem je het veroorzakende verschijnsel de onafhankelijke variabele en het resulterende verschijnsel de afhankelijke variabele.

Gek voorbeeld:

y = 100x + 30,

waarin x het aantal ooievaars in de regio gedurende het beschouwde jaar is (onafhanjkelijke variabele) en

waarin y het aantal kinderen dat in de regio gedurende dat jaar is geboren (afhankelijke variabele)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De onafhankelijke variabele is de variabele die je zelf bewust verandert / bepaald (bv de leeftijd van je proefpersoon, het eetgedrag). De afhankelijke factor is die factor waarvan je vermoedt dat deze beinvloedt wordt door de onafhankelijke variabele (Dus de frequentie van hartproblemen bv).