Wat zijn de gevolgen als je te veel water verliest in je lichaam?

En vooral de gevolgen voor de bloedsamenstelling en voor de werking van je hart.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Als je veel vochtverlies hebt geleden is de samenstelling van je bloed minder vloeibaar.
O.a. de rode bloedcellen (die zorgen voor het vervoeren van zuurstof) en bloedplaatjes (die zorgen voor een snelle wond-dichting) kunnen dan makkelijk in je haarvaten (de kleinste vaatjes in het lichaam, die overal zitten)
samenklonteren, en de boel verstoppen.

Als dat gebeurt spreek je van een embolie of infarct.
In je longen, in je hersenen en in je hart kan dit grote gevolgen hebben.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als de haarvaten eenmaal verstopt zijn, wordt de voedingsstoffen en zuurstof toevoer gestopt, en dit kan leiden tot afsterven van bijvoorbeeld een deel van de het hart, of de hersenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

uitdroging! je spijsvertering zal slechter gaan verlopen en je voedingstoffen zullen niet elk plekje van je lichaam bereiken. Dus huidklachten etc kunnen zich vormen tot hele kwalijke klachten

Toegevoegd na 6 minuten:
Uitdroging (dehydratie)

Het lichaam van een volwassene heeft een dagelijkse vochtbehoefte van ca. 2 liter (= 6-8 glazen water per dag!). Bij onvoldoende vochtinname en/of overmatig vochtverlies droogt het lichaam uit (= dehydratie).

Mogelijke verschijnselen (o.a.)
Hoofdpijn, droge slijmvliezen (o.a. droge mond), misselijkheid, spierkrampen (vooral handen, benen en voeten) stemverlies, vaatkrampen, hartritme-stoornissen, tintelingen, conditie-verlies, gevoel van zwakte (= malaise), circulatoire shock
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verlaagt de bloeddruk. Kan gevaarlijk zijn. Een goede medicatie is een glaasje water met een beetje zout en een beetje suiker erin opgelost.
Je hebt speciale zakjes daarvoor bij de apotheek. Ook te gebruiken als je de diarree hebt.