Zag ik net op tv dat als je je handen niet goed afspoelt en en droogt de zeep resten weer onhygiënisch zijn.

In welke maten geld dit, dat je echt de zeep ziet zitten of al bij een klein beetje.
Want daarna raak je natuurlijk van alles weer aan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Of er nu nog wat zeep op je handen zit of niet, schoon zijn je handen niet na het wassen, als je onder schoon zonder bacteriën verstaat.
Waarom staat een chirurg dan minuten lang zijn handen en onderarmen te schrobben voor een operatie. Dit is omdat pas dán je handen écht goed schoon zijn.
Alles wat je doet, wat niet hetzelfde is als een chirurg voor een operatie, betekent dat je handen niet bacterie vrij zijn.

Maar , troost je, want dat is namelijk helemaal niet nodig, dat jouw handen bacterie vrij zijn, je gaat immers niet opereren.
Dus neem bacterien gewoon lekker overal mee naar toe, laat ze ergens achter, pik weer nieuwe op, het kan allemaal helemaal geen kwaad.

Zeep resten op je handen zullen zorgen voor meer bacteriën, maar dat doet een ring bv ook, én ook zo prettig, zelfs dat is niet erg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Goed inzepen en de handen al wrijvend goed afspoelen onder stromend water is het beste. Daarna afdrogen met een papieren handdoek (of schone droge handdoek). Hoe langer je de handen wast, des te beter. Het maakt niet uit of je hierbij antibacteriële zeep gebruikt of niet.

Meer info over handhygiëne: http://www.kuleuven.be/jgz/ggs/eindwerken/bestanden/samengevoegd%20eindwerk%20H%20Chovanova.pdf

Dit gaat wel over handhygiëne bij kleuters, maar bij volwassenen geldt natuurlijk hetzelfde. Zie pagina 14 en 15.

Toegevoegd na 6 minuten:
en pagina 18 en 19.