Wat kan ik doen wat geen energie kost? (zie uitleg)

Ik heb CVS (Chronisch vermoeidheids syndroom) en nu zit ik dus erg veel thuis, met helemaal geen energie. Wat kan ik dan allemaal voor dingen gaan doen? Tv en computer worden snel saai. Bovendien is mijn concentratie op mijn "slecht dagen" heel slecht. Zo slecht, dat ik mn aandacht niet bij een boek kan houden en ook geen huiswerk oid kan maken. Wie heeft leuke ideeën over wat ik wel kan gaan doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Ga een soort 'Ik boekje' maken, met allemaal dingen van jezelf, zoals in andere antwoorden ook staat dus tekeningetjes, gedichtjes kleine verhaaltjes en motto's.
Maar het allemaal zo mooi mogelijk! Dat verveelt nooit want het is echt niets van jezelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

lekker gaan wandelen, neem je boek mee, of haal een tekenschrift en ga wat buiten tekenen bv de natuur, bomen en planten, iets anders gaan doen dan thuis gaan zitten piekeren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een mooie legpuzzel maken van 1000 stukjes die ergens kan blijven liggen een tijdje. Heb je er zin in werk je er even aan. Een leuke collage maken uit een stapel tijdschriften. Aan bekenden vragen of ze nog stripboeken hebben die je mag lenen.
Met een stapeltje strips van Garfield, Jan, Jans en de kinderen etc. kun je je prima een middag vermaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Boekenleggers maken van mooie kaarten verzamelen waar je dan een stuk van selecteert en uitsnijdt of knipt.
Plaatjes uit tijdschriften verzamelen en daarvan collages maken. kleine beetje tegelijk doen (echt klein).
In een schetsboek zelf ontwerpen maken, van dingen die je leuk vindt.

Je kunt trouwens ook gebruik maken van luster cd's dat is minder vermoeiend dan zelf lezen.

Toegevoegd na 1 minuut:
o, de collages waren al genoemd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lekker gaan wandelen is prima, maar alleen zul je daar waarschijnlijk geen zin in hebben. Is een huisdier (hond) een optie? Dan moet je jezelf dwingen even naar buiten te gaan om de hond te luchten en knap je zelf tegelijkertijd ook op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In deze gevallen is 'zin' meestal niet het goede woord, en betekent 'jezelf dwingen' dat je vervolgens zwaar moet boeten met een terugval. CVS is (voor zover het überhaupt gaat om één ziektebeeld en geen verzameling ziektebeelden) géén depressie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met "geen zin" bedoelde ik te zeggen "geen puf" ik wilde eigenlijk aangeven dat, hoe dan ook, buitenlucht een mens goed doet.
Oh, heel bekend.

Toen ik last van zoiets had, bestond het nog niet, maar ik denk dat ik er blij mee geweest zou zijn: luisterboeken. Die vergen minder aandacht dan leesboeken, terwijl ze wel afleiding bieden.

Verder, als je er maar enigzins de energie voor hebt, probeer toch buiten te komen. Al is het maar een keer naar de straathoek en terug. Of even op een gemakkelijke stoel in de tuin/op het balkon/naast de voordeur zitten. Van alleen maar thuis zitten wordt je wereldje letterlijk heel klein.

Het is even een emotionele stap, maar wel iets om over na te denken: ik heb destijds via de thuiszorg een rolstoel geregeld. Ik kon wel lopen, maar het kostte soms te veel energie om wandelend buiten te zijn. Dus dan maar een rolstoel. Zag er niet stoer uit, om door mijn moeder of een vriendin door de straat geduwd te worden, maar ik kwám tenminste weer eens ergens!

En ik heb enorm moeten lachen om de mensen die geschokt keken als we, bij het winkelcentrum aangekomen, de rolstoel met een kettingslot aan een lantaarnpaal vastmaakten om een winkel in te kunnen met te kleine gangpaden voor een rolstoel. Tja, ik kon wel lopen, alleen niet zo ver! ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Mooi antwoord!
Ik had ook een meisje bij mij in de klas zitten die iets met de benen had, ze kon wel lopen, maar alleen heel langzaam en niet zo lang. Die gebruikte op school een scootmobiel, parkeerde die voor het klaslokaal en liep vervolgens naar binnen. Ook een mooie oplossing.
Kleuren, er zijn ook voor volwassene mooie kleurplaten te vinden op internet.
Ook mandala's tekenen en / of kleuren is misschien leuk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Begin een weblog over je ervaringen met CVS.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niets (doen).

tja, sorry, maar 'iets' doen kost altijd energie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schilderen op nummer, naar een vriendin (als dat niet te vermoeiend is), spelletje doen met iemand...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gedichten bedenken. (en zodra het gaat opschrijven of dicteren) :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bekijk zoveel mogelijk lachfilms, lees moppenboeken en alles wat je heel veel plezier brengt.
blader in boeken die je mooi vindt omdat er zulke mooie prenten in staan.
kijk naar alles wat mooi en leuk is en verwen jezelf met alles wat je maar enigzins kan .... met een masker, een bad of gewoon een bloem in een fles
van jezelf houden en genieten ondanks alles is de sleutel tot geluk