waarom jeukt een muggenbeet soms 2 of 3 keer?

een muggenbeet jeukt meestal maar het valt me op dat soms als de jeuk weg is (vanzelf of door smeren met zo'n anti-jeuk middel) dezelfde plek een tijdje later (soms meer dan een dag later) weer jeukt, hoe kan dat?

amigo
13 jaar geleden
6.5K

Het beste antwoord

"Wanneer mensen jeuk hebben, is het eerste wat ze doen, krabben. Hoewel dat lijkt te helpen, is in feite het tegendeel waar. Krabben zorgt er namelijk voor dat de huid beschadigd raakt. Door deze beschadiging van de huid treedt er een reactie op in het lichaam, waarbij stofjes vrijkomen (zoals histamine) die ook weer jeuk veroorzaken. Op die manier wordt de jeuk eigenlijk alleen maar verergert door het krabben."

Dan nu het antwoord:

Voor zover ik weet blijft de Histamine enige dagen in de huid in de buurt van de muggenbeet. Hierdoor kan het zijn dat door aanraking (kleding, of met de hand) de muggenbeet opnieuw gaat jeuken. Het wordt wel steeds minder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De ene muggenbeet is de andere niet.
Als je een mug je een keer flink te pakken heeft gehad, dan kun je best 3 dagen last hebben van jeuk.

Het is geen wonder dat de jeuk een tijdje verdwijnt, en later weer terugkomt, als je met een anti-jeukmiddel werkt. Dat middeltje is op een gegeven moment uitgewerkt, met als gevolg dat de jeuk weer terugkomt.

Ook zonder anti-jeukmiddel kun je 's avonds meer last hebben van een bult, dan 's morgens. Dat zie je niet alleen bij jeuk, maar ook bij pijn, en andere kleine ongemakken. Dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit, dat je lichaamstemperatuur 's avonds iets hoger is dan 's morgens, en je lichaam wat alerter reageert op b.v. jeuk.