Hoe kun je, jezelf er toe zetten te gaan leren voor je examens en hoe kun je, je concentratie niet verliezen?

Leren onder druk gaat meetal wel, gewoon 1 dag van te voren, dan kan je toch niet anders, maar hoe moet je je concentratie en motivatie vinden als je pas over een paar weken je examens hebt maar toch echt moet gaan leren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet natuurlijk niet hoe makkelijk je leert maar alle extra`s is altijd mee genomen voor n examen.

Het beste antwoord

Yep... weet precies hoe je je voelt, ik kan alleen wat tips geven uit eigen ervaring.
Motivatie: wat is het alternatief als je je examen NIET haalt?
Weet je wat voor type leerling je bent? Bijvoorbeeld visueel (zien), auditorisch (horen) of kinesthetisch (voelen). Als bv een visuele leerling bent zou je kunnen proberen notities te maken in de vorm van een tekening met gekleurde trefwoorden erin (is ook leuk) of als je auditorisch bent zou je wellicht kunnen proberen trefwoorden/zinnen op te kunnen nemen of een verhaaltje verzinnen rond het onderwerp waardoor je makkelijker stof onthoudt/terug kunt halen.
Probeer je eigen (creatieve) manier te vinden om leren leuker te maken.
Vind een rustige en fijne plek om te leren en blijf die plek houden om te leren. Ook gezette tijden om te leren helpt: vaste plek en tijden maken het makkelijker voor de 'mind' om zich in te stellen: 'Oh, het is zo laat en we gaan hierheen, tijd om te leren'.
Zorg ervoor dat je NIET gestoord kan worden: bijv. mobiel uitzetten. Probeer 'gespreid' te leren: 4x een half uur werkt beter dan 1x 2 uur. Zo voorkom je 'system overload' en hou je je concentratie. Blokleren (lange sessies 'erin stampen') zijn prima om 1 a 2 dagen voor het examen te doen.
Algemeen: zorg dat je voldoende goede voeding (energie) binnenkrijgt, voldoende slaap, onstpanning en beweging en vind een manier wat leren plezierig maakt.
Hoop dat mijn relaas je op weg kan helpen.
Heel veel succes!

Toegevoegd na 5 minuten:
Oh ja, vergeten: breek het leerstuk op in hapklare brokken, bijv. vandaag en morgen hoofdstuk 1, etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Door te focussen en bijvoorbeeld te zeggen: Als ik nu een uur leer, mag ik daarna van mezelf een halfuur tv kijken. Zoiets, telkens een pauze nemen en dan doen wat je wilt doen, en daarna weer verder gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je motivatie moet je toekomst zijn..
en wat je er allemaal voor terug krijgt als je geslaagd bent..
en ook al is het pas over een paar weken, wat je nu al leert, is altijd meegenomen, zoek een rustige plek om alvast wat te gaan leren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door gewoon bij jezelf na te gaan wat je het beste nu kan gaan doen,of onnodig achter de computer zitten niksen of leren en het met stukje en beetje het erin te stampen tot je examens,zodat je weet dat je er n voldoende voor krijgt en het heel wat druk wegneemt voor de volgende.het is niet leuk maar je weet voor jezelf wat t beste voor je is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi,ik ga zélf altijd na school ff chillen (8er pc of gamen ofzo).dan ga ik soms sporten (zwemmen of trainen)+ daarna vaak =etenstijd. dan s avonds een paar uurtjes study met lekker ff pauze tussendoor en dan daarna soms weer op de computer of gamen met wii ofzo.Elke dag = weer beetje anders,maar meestal gaat t zo,snappie?
dus hopelijk heb je d'r wat aan:zeg maar: als je tussen leren ff pauze neemt en een beetje chillt,dan lukt t wel.Vlgs mij kun je niet 8er elkaar uren lang leren en met je kop in de boeken of werkstuk maken 8er je pc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat moet dat moet maak een goed leerschema voor jezelf en hou je eraan. hoe meer je het op schuift des te vervelender het wordt. als je je aan je schema van die dag hebt gehouden kun je jezelf belonen met iets leuks te gaan doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk vraag je hoe vergroot ik mijn zelfdiscipline en efficiency
Mijn motto om efficient te leren en zo dus voldoende tijd over te houden voor leuke dingen dat was altijd plannen.
Maak hapklare brokken van de stof en vergeet niet extra tijd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eerste advies : stop nu direct met je schuldig te voelen.
je hebt gewoon te maken met je innerlijke rebel. dat is een stukje mind dat gevormd werd toen je kleuter was. Op die leeftijd willen kinderen een "ik" vormen en zeggen ze dus tegen alles "nee, je zal mij niet dwingen!" Kleuters willen immers heel veel ontdekken maar worden (soms terecht) hierbij tegengehouden door hun opvoeders.
om hiermee af te rekenen moet je dus even nadenken over hoe je een moeilijke kleuter zover zou krijgen om te "luisteren". ertegen brullen en tieren heeft geen effect, dan wordt hij ofwel angstig (en verandert er niks) ofwel extra koppig. Belonen, jawel, maar dan riskeer je hem te verwennen....en dus elke keer een beloning nodig te hebben als je iets vraagt. Zeggen dat het voor zijn eigen bestwil is heeft - naar mijn mening net het tegenovergestelde effect : nog koppiger.
Een remedie schijnt te zijn om even het innerlijke kind zijn zin te geven en luidop te roepen (nou ja) : ik wil niet gedwongen worden , ik doe mijn zin, ik studeer lekker niet en mijn toekomst kan de pot op.
Doe dat een paar keer terwijl je hard op de grond springt zoals een koppige kleuter het doet.
Als je dat stukje innerlijk kind gaat aanvaarden zoals het is zal het zich gaandeweg niet langer verzetten tegen je volwassen ik.
iedere mens heeft zo een kleuter in zich. kijk maar eens hoeveel mensen een conflict hebben tussen wat ze willen (bv. niet meer roken, niet meer vet eten, niet meer te hard rijden etc) en wat ze doen. Nadien voelen ze zich schuldig en leveren dus een voortdurend gevecht met zichzelf. Dat is tijdverlies, zolang je met jezelf vecht blijft het "kind" de baas. en blijf je dus koppig datgene doen waar je vanaf wilt.
Misschien een wat rare benadering, dus zie maar wat je ermee kan

Toegevoegd na 1 minuut:
... en om je concentratie niet te verliezen heel simpel : tijdig pauzeren en je met iets totaal anders bezig houden! Omega 3 schijnt goed te zijn voor concentratie, maar zelf heb ik daar geen ervaring mee.