Hoe doen vrouwen die een burka dragen bepaalde dingen?

Naar aanleiding van de burka vraag vroeg ik me ineens iets af... Vrouwen die een burka dragen, hoe doen die dat met pasfoto's maken? of naar de dokter? Of heeft elke vrouw die een burka draagt perse een vrouwlijke dokter?

En zal hun nooit door de politie gevraagd worden zich te legentimeren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.2K
Kimath
13 jaar geleden
wat denk je van dingen als eten en drinken dan? Dat moet ook lastig zijn..
Annswers
13 jaar geleden
Ja en als ze gaan vliegen en door de douane moeten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En ook: hoe moet je naar de wc, zonder dat het stof in de pot hangt?
Kimath
13 jaar geleden
dat is nog redelijk te doen, dat heb ik ook als ik een lange jurk draag. Gewoon omhoog trekken, en opletten dat je alles goed vast houdt :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Kimath: ja dat lukt nog wel bij de zittoiletten. Maar hoe bij hurktoiletten in een krappe ruimte?

Het beste antwoord

Als burkadraagsters zich moeten legitimeren worden ze in een apart kamertje geplaatst waar ze hun burka moeten afdoen. Daar is dan een vrouwelijke agent bij aanwezig die de zaken verder afhandelt.
Als een burkadraagster naar de dokter moet zal ze een mannelijke dokter altijd weigeren. Bovendien gaat haar man mee om te controleren. Er wordt om een vrouwelijke arts gevraagd en als die er niet is dan gaat men weer naar huis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hoe bij de dokter weet ik niet, mar in dit land heeft iedereen een identificatieplicht, dus daar komen ze niet onderuit. Wellicht een vrouwelijke agent als tegemoetkoming, maar legitemeren moeten ze zich, net zo als iedere andere burger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ook in 2010 waren er al Afghaanse vrouwen die al naar de universiteit waren geweest. Mijn Afghaanse partner heeft 2 zussen die kinderarts zijn en 1 zus die KNO- arts is. Artsenopleidingen zijn juist erg gewild onder de vrouwen van de hogere sociale klasse in Afghanistan. Wel is zo dat onder het regime van de Taliban vrouwen niet naar school mochten.
Ik heb pas '1000 schitterende zonnen' Khaled Hosseini gelezen waarin een jonge Afghaanse vrouw ook voor het eerst en burka aan moet, en inderdaad loopt zij al gauw tegen een heleboel praktische problemen aan, het ding is zwaar en warm, op een gegeven moment zit zij in een restaurant en heeft geen idee hoe ze nu moet eten.
De dingen die jij noemt zullen dus inderdaad voor de nodige problemen zorgen, in Nederland een vrouwelijke arts vinden zal geen probleem zijn, in een land als Afghanistan of Jemen zal dat veel moeilijker zijn, omdat meisjes daar helemaal niet geacht worden een opleiding te volgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vermoed dat zo'n vrouw een vrouwelijke arts wil. Dat is sowieso weleens een probleem in ziekenhuizen, zeker op de Spoedeisende Hulp: je krijgt de arts die dienst heeft, en dat is niet altijd een vrouwelijke.
Voor pasfoto's voor officieel gebruik is een vereiste dat het gezicht herkenbaar is, dus dat is lastig. En bij legitimeren voorzie ik ook wel een probleem.
Je ziet natuurlijk wel vaag iets, maar dat zal niet voldoende zijn bij een controle lijkt me.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een paar keer bij mij in de buurt een vrouw (??)
in een burka in de auto zien stappen en weg rijden.
Ik vraag mij ook af of zij dan wel genoeg ziet
in het verkeer en of dat wel mag.

Voor de rest: een burka wordt gedragen in het openbaar.
Een pasfoto kan niet gemaakt worden.
En ja, ook mensen met gezichtsbedekkende kleding
dienen zich te kunnen legitimeren.

Nu zijn er in Nederland niet zo veel vrouwen die zo'n ding dragen, het zouden er maar zo'n 150 zijn.

Lees in de bron het artikel. Het ging niet eens om
de vrouw zelf.