Heb ik koortslip?

Een vriendin zei dat ze koortslip had enzo. Toen later had ze energy drank en daar dronk zij en ik mocht ook. Ik was het vergeten dat ze had gezegd dat ze het had en dronk er dus uit.
Maar heb ik dus nu koortslip? Want er staat overal dat het heel besmettelijk is enso maar er stond ook ergens dat het alleen besmettelijk is als er vocht uitkomt.

En in welke periodes ben je besmettelijk?
Als je dan tog besmet bent kan je die dag dan als gelijk dat krijgen (dus die bultjes, vlekkjes enz.)

Maar ik denk dat ik niks bij haar mond zag, een paar andere vriendinnen zeiden dat haar lippen er dik uitzagen of dat nu komt doordat ze dat heeft of gewoon dikke lippen hebt weten ik/ze niet. En de andere zagen ook niks opvallends bij haar mond en ik ook, maar dat kan ook komen doordat je daar gewoon niet oplet.

pliesse geeft ff antwoord...

Toegevoegd na 1 uur:
en ik zie ook een rood puistje ofso bij mijn mond maar kan dat meteen op de dag van mischien de besmetting

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kan je dat beter omschrijven het is een beetje onduidelijk jeukt het is het branderig zit het eht op je ip of bij je mond dat soort dingen

Antwoorden (5)

Ja, je kunt het ook krijgen.
Ik heb het van de keer dat ik de lippenbalsem van mijn schoonzus gebruikt hebt. Op dat moment had ze zelf geen koortslip, maar ja, op de lippenbalsem zat blijkbaar nog wel het virus.

Als je het eenmaal ooit eens gehad hebt, dan komt het altijd wel weer een keer terug, je bent er nooit helemaal vanaf.

En nee, je krijgt niet direct bultjes, vlekjes en dergelijke.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is de oorzaak?
De infectie wordt veroorzaakt door het herpes simplex virus.Het kan uit 2 soorten bestaan. Er worden 2 herpes simplex virussen (HSV) onderscheiden. Voor het veroorzaken van koortslippen is vooral het HSV–type 1 verantwoordelijk. HSV-type2 is vooral bekend als veroorzaker van genitale herpes.
Het herpesvirus in de koortslip is zeer besmettelijk. Het virus is aanwezig in de blaasjes en de verse korstjes en kan door zoenen of ander lichaamscontact worden overgebracht. Zo kunnen ook het oog of op de geslachtsorganen besmet raken.Wanneer de huid weer genezen is kan er geen virus meer worden overgedragen.
Je zult moeten afwachten of je het krijgt de toekomst zal het leren ik denk je krijgt het of niet het is maar net hoe bevattelijk jijzelf er voor bent.l
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk niet dat je het zo gemakkelijk op loopt.
dat is alleen als je erg weinig weerstand hebt.
ik heb er regelmatig last van, maar ik heb het nooit op m'n man over kunnen brengen.
als je het hebt, moet je niet in de buurt van een pasgeboren baby komen, en ook liever niet op ziekenhuis bezoek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als zij op dat moment geen blaasje had zeker weten niet iemand met een koorts lip is niet altijd besmettelijk en het hebben van dikke lippen zegt er niets over als ze op het moment dat je samen uit het blikje dronk wel een baasje had denk ik nog steeds niet dat je het krijgen zult maar dat weet ik niet 100pct
ik zou het even aan haar vragen of ze last van die lip had voor de zekerheid en je gemoedsrust

Toegevoegd na 2 minuten:
en het is niet zo dat je er gelijk ook last van krijgt in het onwaarschijnlijke geval dat je besmet zou zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kans dat je dat virus allang hebt is veel groter dan de kans dat je nu pas besmet zou kunnen raken.
Een koortslip komt pas op als je weerstand even minder is, en het kan erg verschillen hoe groot het gebied is waar de blaasjes zitten.
Op deze site zie je een heftige uitbraak: http://www.huidarts.com/cgi-bin/patinfo.pl?cgifunction=form&fid=1020970398
(En heel veel goede info!)

Op deze foto zie je hoe het er vaak uitziet: http://maddys.web-log.nl/photos/uncategorized/koortslip_2.jpg

Je voelt een branderig plekje, vaak op de rand van je lip, en dat wordt een blaasje. Bij de drogist heb je speciale doorzichtige pleistertjes die je erop kunt plakken die de genezing zouden versnellen, maar ik geloof dat de werking ervan nog helemaal niet vast staat.

Het enige waar je mee op moet letten: niet aan zo'n blaasje zitten met je vinger en dan met diezelfde vinger in je oog wrijven, en geen orale seks als je blaasjes op je lippen hebt.

Toegevoegd na 1 minuut:
ja: geen baby's kunnen als je een koortslip hebt, tot ongeveer een jaar oud hebben ze erg weinig weerstand tegen dit virus.

Toegevoegd na 1 uur:
Wat betreft je uitbreiding: het _zou_ kunnen, als je eerder besmet was èn nu toevallig een verminderde weerstand zou hebben - maar dan was het ook gebeurd zonder dat je uit dat flesje had gedronken.
Stel dat dit een 'primaire infectie' is, dus de eerste keer dat je met het virus in aanraking komt, dan gebeurt er eigenlijk zelden iets.

Maar echt: stel dat je een koortslip hebt, dan is dat wel even vervelend omdat het branderig aanvoelt, maar er is geen enkele reden voor paniek.
Je klinkt zo ongerust, maar dat is nergens voor nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waar als een ....plus1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helemaal goed.