Waar komen al die patienten vandaan?

Als je een krant of tiijdschrift openslaat, televisie kijkt of radio luistert hoor je vaak uitslagen van onderzoeken. Bijvoorbeeld of drankgebruik (http://www.aa-lelystad.nl/Cijfers%20-%20E%E9n%20op%20de%20tien%20Nederlanders%20is%20probleemdrinker.html). Dan hoor je dat 1 op de 10 last heeft van X, 20% last heeft van Y enzovoort. Je hoort dat soort uitslagen wekelijks. Drank, drugs, depressie, verslaving, eenzaamheid, k*nk*r, parkinson and so on. Wat ik mij nou af vraag, waar komen al die mensen vandaan. Als ik de onderzoeken moet geloven kom je al snel uit dat de gemiddelde mens een eenzame, overmatig drankgebruikende, aan een stress stoornis leidende toekomstige parkinson patient is. Is dat echt zo, of overdrijven dat soort onderzoeken een beetje?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (9)

uit een hoge hoed. en je bent kettingrokende.. vergeten
whaa
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nederland telt

inwoners op
zaterdag 02-10-2010-

dus het zou wel kunnen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De percentages zullen wel kloppen maar de crux zit 'm in de definities. Als je de definitie van probleemdrinker in Frankrijk ook zo gebruikt dan krijg je nog hogere percentages probleemdrinkers met twee glazen wijn bij de lunch en 2 glazen wijn bij het diner.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt gewoon een deel van de patiënten onderzocht. Bijv. 3000. Als dan 90 van die 3000 een bepaald kenmerk vertoond, vertalen ze dat naar 3% van de hele bevolking. Uiteraard is dat altijd met een bepaalde marge: hoe kleiner het aantal onderzochte patiënten, hoe groter de marge. Verder worden er trouwens veel foute conclusies uit onderzoeken getrokken, omdat weinigen kaas gegeten hebben van statistiek en hoe je een goed (objectief) onderzoek uitvoert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vergis je niet, er zijn veel zieke mensen. Het staat niet met een sticker op hun voorhoofd, maar ze zijn er wel. Als je een gemiddelde supermarkt binnenloopt zie je aan de meeste mensen niets, maar ze kunnen wel lijden aan diabetes, epilepsie, depressie, reuma etc.
Wat drankgebruik betreft legt Nederland de lat misschien te laag, hoewel mensen zelf hebben ingevuld dat ze hinder ondervinden van hun drankgebruik.
De meeste ziekten zijn niet zichtbaar voor buitenstaanders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ongeveer een miljoen Nederlanders heeft diabetes. Nog eens een miljoen Nederlanders heeft diabetes zonder het te weten. Ik moet eerlijk zeggen dat mijn perceptie van de werkelijkheid ook een stuk positiever dan wat de kille cijfers suggereren maar wat moet je anders?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan je met 100% zekerheid, uit ervaring zeggen, dat veel van die onderzoeken gesponsord worden door de farmacie. De vragenlijsten zijn als fuiken opgesteld; als het over depressie gaat, dan is ieder verdriet een depressie. Ik heb deze onderzoeken, verschillende, vroeger gedaan. En ik ben ermee gestopt. Bah, er wordt toch zoveel geld verdiend aan al die vermeende ziektes. Overheden wordt een rad voor de ogen gedraaid. Er werd bv via de Europese Commissie subsidies gekregen.

Tegenwoordig worden deze onderzoeken veel via internet gedaan, en zijn er responsgroepen met de juiste verhouding, zoveel ouderen jongeren enz, enz, als representerend de totale bevolking.

Deze onderzoeken overdrijven allemaal. Durf ik gerust te zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou ik hoef zelf geen antwoord meer te geven
wees gerust : gezond zijn is de regel, ziek zijn de uitzondering. en focust nu eenmaal graag op het slechte omdat de publieke opinie het meest interesseert.
met onderzoeken kan je alles bewijzen... wit en zwart en alle tinten grijs. dus geloof er niet teveel van zou ik adviseren.
waarmee ik niet wil zeggen dat er geen zieke mensen zijn. Maar ik plaats van de eeuwige onderzoeken en cijfers zou men zich beter eens buigen over de ware noden van zieke mensen : goede geneeskunde natuurlijk maar ook liefde, warmte en schoonheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je wat het is met onderzoeken; Er zijn er 10.0000000 maar ik ben er nog nooit voor gevraagd hoor, vraag me serieus wel eens af of die aantallen echt wel kloppen, zoals hun beschrijven laatst ook was er ook een onderzoek geweest en zeiden ze 3 kwart van de nederlandse bevolking..... ojaa dus ik hoor weer precies bij dat kwart wat niet is ondervraagd, net als mijn familie en vrienden die namelijk ook niet,... yeah right.