Diploma nodig voor Massage praktijk?

Goede dag.
Moet ik in het bezit van een (Nederlandse?) massage therapeut/allround/ontspanning/wellness diploma om een eigen massage praktijk te beginnen?
Alvast bedankt,

Toegevoegd na 7 minuten:
(Ik heb al een diploma massage therapeut maar uit een ander land)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zag net je toevoeging dat je al een diploma hebt. Ik denk dat je het beste contact kan opnemen met een beroepsvereniging: Nederlandse Vereniging van Soma Therapeuten (NVST)
Beroepsvereniging van Shiatsu/massage therapeuten. Administratie
T.a.v. Karin Winterkamp
Land van Saaftinge 16
8302 PE EMMELOORD
Telefoon: 0527 - 621 851
E-mail: administratie@nvst.nl
Website: www.nvst.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als dat diploma uit een land komt met een oorspronkelijk goede naam voor massage (China, Japan, Thailand, enz), dan is dat diploma veel meer waard dan een Nederlands diploma.
Dan zeg je gewoon dat je in het land van de oorsprong bent geweest om het vak te leren.

Het beste antwoord

Nee, masseur is geen beschermde titel en wordt ook niet als zodanig in het BIG register vermeld (register voor geregistreerde paramedici, zoals fysiotherapeuten).
Iedereen kan dus gewoon zijn of haar eigen massagesalon openen.
Je bent vrij om je eigen prijs te betalen. Patiënten krijgen het niet vergoed middels hun zorgverzekering, omdat het onder de 'welness' therapieën valt en veelal geen medische indicatie heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ja naar mijn mening wel.
hoe wil je anders laten zien dat je kan masseren.
is echt een vak appart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, masseur is een erkend beroep waarvoor je een opleiding moet volgen. Want je moet wel precies weten wat massage allemaal inhoudt, verstand hebben van het menselijk lichaam en hoe alle spieren functioneren e.d. Kijk hier eens:

http://www.holos.nl/
http://www.wellnesscoaching.nl/massage-practitioner/programma.html
http://www.akademie.nl/