waarom typeren we mensen of geven hen etiketjes? In de zorg doen we niet anders, vinden jullie dit ook?

zwakzinnigen werden geestelijk geh. toen verstandelijk gehand. toen mensen met een verstandelijke handicap en nu al mensen met beperkte mogelijkden. Waarom doen we dit.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Waarom etiketjes: dat is de manier waarop we de wereld geordend en begrijpelijk houden. Het geeft een gevaar van generaliseren, maar op zichzelf is het een nuttige eigenschap van mensen. Die (in ons hoofd) geordende en overzichtelijke wereld hebben we nodig om te overleven. Het etiketje geeft ons een basis om ons gedrag te bepalen, in plaats van dat we bij ieder nieuw persoon het wiel opnieuw uit moeten vinden, wat sociale contacten ook niet ten goede zou komen.

Waarom de etiketjes veranderen: politieke correctheid. We vinden dan dat het oude etiketje beledigend is, en verzinnen een nieuw etiketje. Het nieuwe etiketje betekent vaak hetzelfde als het oude (wat is het verschil tussen 'verstandelijk gehandicapt' en 'met een verstandelijke handicap'?), waardoor we het nieuwe etiketje ook weer beledigend gaan vinden en een nieuwe bedenken. Om er dan achter te komen dat je het alleen kan veranderen door het vager ('beperkte mogelijkheden'? Zoals 'niet in staat een pot augurken open te maken', of wat?) te maken.

Je zult zien dat er op een gegeven moment weer een explicieter etiketje komt, omdat een te vaag etiketje niet werkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Omdat we individuelen en groepen moeten typeren, zodat we zo goe als mogelijk kunnen communiceren met elkaar.
Dat de namen van de groep die je aanstipt, veranderingen hebben ondergaan heeft te maken met de tijdgeest. Kennelijk wensen we deze groep steeds meer sociaal verantwoord te benoemen.
Dat zie je ook bijv. bij 'bejaarden'en ''allochtonen'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vermoed dat we mensen om ze typeren om snel te kunnen inschatten. Primair waarschijnlijk of ze gevaarlijk zijn of niet.

Of we het leuk vinden of niet het typeren en in groepjes plaatsen van typen is gewoon efficiënt.

Wat betreft de naam. De naam veranderd als de lading veranderd. Iemand zwakzinnig noemen wordt nu niet meer sociaal geaccepteerd. Dan moet er iets anders politiek correct gezocht worden. We zien het nu gebeuren met het woord allochtoon. Dat heeft een negatieve lading en hier en daar duiken al alternatieven op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vergeet "mensen met een verstandelijke beperking", want die heeft er ook nog tussen gezeten.

Ik denk dat het te maken heeft dat men de zwakkeren in de samenleving steeds meer het idee willen geven dat ze mee tellen. Wat in de praktijk uiteindelijk veelal niet het geval is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat we dat doen om iets wat als "naar" ervaren wordt, bijvoorbeeld de zaken die jij noemt, wat minder "naar" te laten klinken.

Wat je ook vaak ziet bij beroepen om hete interessanter te maken.

Schoonmaakster -> interieurverzorgster
Boerenknecht -> agrarisch assistent
Loodgieter -> sanitairspecialist

Zelf stel ik me bijvoorbeeld altijd voor als facilitymanager, staat best interessant.
Vooral als je weet dat mijn vrouw (directrice bij mij thuis) me recentelijk heefd benoemd. :-)
Ik heb nu ook meer vrijheid bij de boodschappen die ik haal......

Toegevoegd op 14-05-2009 18:47:43
hete = het
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het plakken van etiketjes is een interessante bezigheid... Ga op een terras zitten, bekijk iedereen die langs komt en plak er een etiketje op, dan kom je de dag wel door hoor...
Etiketje geeft steun, dat laat zien dat je niet alleen bent, dat je niet de enige bent met dat waar je aan lijdt...
De etiketjes liggen al klaar, klaar voor jou om op jouw geplakt te worden als jij dezelfde klachten gaat krijgen...

Dus het maakt het minder eenzaam voor je en dus graaglijker...
Hoe meer afstand je hebt, hoe makkelijker je iets kunt dragen... Ook in de zorg...

Toegevoegd op 15-05-2009 08:38:57
We veranderen van etiket als het stoffig wordt, dan moeten we een ander etiketje hebben weer... We moeten met de tijd mee, of voor de tijd uit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De etiketjes maken dat je weet van je van mensen kan verwachten, gebaseerd op ervaringen met diezelfde etiketjes in een eerder stadium. Iemand met het etiket "geestelijk gehandicapt" zal anders reageren dan iemand met het etiket "hoogbegaafd". Zonder etiketjes zou je bij iedere persoon opnieuw het wiel moeten uitvinden.