Hoe kan ik erachter komen welke ziekenhuizen DNA houdend materiaal van mij bezitten?

Naar aanleiding van een wetsvoorstel van demissionair minister Schippers ben ik vandaag wat rond gaan bellen om erachter te komen of en wie er DNA houdend materiaal van mij bewaren. Zonder veel succes ...

Ik ben begonnen bij mijn huisarts, zij vertelde mij dat mijn afgenomen bloed Door Saltro, gedurende een wettelijke termijn moet worden bewaard. Saltro zegt echter weer dat dit niet het geval is, maar dat ze mijn monsters vernietigen zodra het niet meer houdbaar is, al konden ze me niet vertellen hoe lang dat duurde.

Los daarvan liggen mij Saltro schijnbaar alleen de monsters die in Utrecht zijn afgenomen en niet de monsters die in Den Haag (waar ik woonde) zijn afgenomen.

Nu lijkt het me toch dat dit te achterhalen moet zijn, anders zou het voorstel van Schippers weinig zin hebben. Is er een organisatie die landelijk bijhoud welk type monsters er van mij zijn afgenomen en onder wiens beheer zij opgeslagen zijn?

http://www.medicalfacts.nl/2012/10/19/schippers-dna-van-wetenschappelijk-onderzoek-moet-ook-door-justitie-gebruikt-kunnen-worden/

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het bloed wat he wordt afgenomen daar wordt geen dna aan onttrokken. Het dna wat in ziekenhuizen wordt gebruikt voor onderzoek is afgestaan met toestemming van de patient.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag gaat over dna houdend materiaal, en dat is bloed zeker.
ronron1212
11 jaar geleden
nelly3 ik geef in het antwoord al aan dat er geen dna uit het bloed wordt bewaard en dat het dna dat in ziekenhuizen ligt met toestemming van de patienten aanwezig is dat wil dus zeggen dat als er dna van je bewaard wordt je daarvoor toestemming hebt gegeven. Mag toch wel aannemen dat je weet wanneer je daar toestemming voor het gegeven dit dna wordt namelijk gebruikt voor onderzoek in het ziekenhuis door wetenschappers.
ronron1212
11 jaar geleden
Er mag geen dna worden onttrokken zonder toestemming.
ronron1212
11 jaar geleden
Volgens het voorstel krijgt Justitie toegang tot weefsel dat ziekenhuizen bewaren van patiënten na hun behandeling. Dat is dus met toestemming.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Volgens het voorstel krijgt Justitie toegang tot weefsel dat ziekenhuizen bewaren van patiënten na hun behandeling. Het gaat om lichaamsmateriaal van miljoenen Nederlanders."
(uit de link van de vraagsteller)
Bloed is ook weefsel, dus het gaat justitie erom om toegang te krijgen tot o.a. bloed. Dus ook het bloed dat afgenomen wordt bij simpel bloedonderzoek. Dat vind ik zonder toestemming, het is dan niet meer mogelijk een bloedonderzoek te laten doen zonder je DNA prijs te geven.
ronron1212
11 jaar geleden
Jackd ik heb het over de toestemming van de patient aan het ziekenhuis nu om hun weefsel af te nemen niet in de toekomst.