Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik erachter komen welke ziekenhuizen DNA houdend materiaal van mij bezitten?

Naar aanleiding van een wetsvoorstel van demissionair minister Schippers ben ik vandaag wat rond gaan bellen om erachter te komen of en wie er DNA houdend materiaal van mij bewaren. Zonder veel succes ...

Ik ben begonnen bij mijn huisarts, zij vertelde mij dat mijn afgenomen bloed Door Saltro, gedurende een wettelijke termijn moet worden bewaard. Saltro zegt echter weer dat dit niet het geval is, maar dat ze mijn monsters vernietigen zodra het niet meer houdbaar is, al konden ze me niet vertellen hoe lang dat duurde.

Los daarvan liggen mij Saltro schijnbaar alleen de monsters die in Utrecht zijn afgenomen en niet de monsters die in Den Haag (waar ik woonde) zijn afgenomen.

Nu lijkt het me toch dat dit te achterhalen moet zijn, anders zou het voorstel van Schippers weinig zin hebben. Is er een organisatie die landelijk bijhoud welk type monsters er van mij zijn afgenomen en onder wiens beheer zij opgeslagen zijn?

http://www.medicalfacts.nl/2012/10/19/schippers-dna-van-wetenschappelijk-onderzoek-moet-ook-door-justitie-gebruikt-kunnen-worden/

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
629

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Het bloed wat he wordt afgenomen daar wordt geen dna aan onttrokken. Het dna wat in ziekenhuizen wordt gebruikt voor onderzoek is afgestaan met toestemming van de patient.
(Lees meer...)
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag gaat over dna houdend materiaal, en dat is bloed zeker.
ronron1212
11 jaar geleden