Is liefde altijd irrationeel?

...ik weet niet eens hoe ik de vraag moet toelichten...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is een toelichting wel nodig?

Antwoorden (5)

Naar mijn idee is liefde als zodanig niet te vatten in de termen rationeel of irrationeel. Liefde leidt een compleet eigen leven waardoor het lijkt alsof ratio en gevoel door elkaar heenlopen. Om dan toch in termen van rationeel en irrationeel te blijven, laat liefde zich dus niet in één van beide "hokjes" plaatsen en dat is zowel verwarrend als mooi...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, liefde is altijd irrationeel.

Toegevoegd na 53 seconden:
Liefde is een gevoel, een emotie, liefde is in ieder geval niet rationeel. En derhalve irrationeel.
13 jaar geleden
Ja,als je het gaat beredenerenis het niet spontaan en dus geen liefde meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Liefde kan heel rationeel zijn, ondanks dat het om gevoelens gaat. Maar bij liefde hoort acceptatie van de gehele persoon of het gehele wezen waarvoor liefde gevoeld wordt, en accepteren gaat soms niet zonder begrip en nadenken-over...

Het is meer de gekte van de verliefdheid, die irrationeel is : je kunt ongelooflijk verliefd zijn op iemand, die je niet of nauwelijks kent : gewoon iemand op een afstandje zíén zorgt al voor ademnood en de spreekwoordelijke vlinders, en der Himmel, die dir voller Geigen hängt...Dat heeft natuurlijk absoluut niets met je verstand te maken, dat is gewoon alleen maar helemaal verrukkelijk....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lees eens het gedicht "wat het is" van Erich Fried. dat vat liefde zo mooi samen.
Je moet een verschil maken tussen liefde en verliefdheid. Liefde is inderdaad irrationeel; liefde is voorwaardenloos. dat betekent niet dat je bv. niet voor jezelf mag opkomen of zoiets, maar wel dat liefde een fundamentele keuze is ongeacht wat er gebeurt.
Maar in een relatie heb je buiten liefde ook wat ratio nodig natuurlijk Een goede relatie betekent bv. een goede taakverdeling, goede afspraken, luisteren naar elkaar etc... eerder technische dingen die je kan inbouwen. Maar dat ligt op een ander vlak dan de fundamentele keuze voor elkaar.
Verliefdheid is een erg leuk gevoel maar heeft niet zoveel te maken met "liefde" . Het is een aantrekkingskracht die maakt dat je iemand wil aanraken, bij hem/haar wil zijn, wil dat hij/zij gelukkig is etc.. Tegelijk heb je ook verlangens en onzekerheden tijdens deze fase. dat is allemaal normaal. Verliefdheid groeit niet uit tot liefde om de eenvoudige reden dat die liefde er sowieso al is. dus er hoeft niks meer te groeien...