Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe kun je minder hard voor jezelf worden ?

Hard,in die zin dat je veel van jezelf eist,niet snel tevreden bent,de laat regelmatig (te) hoog legt en dit alles door een autoritaire manier van opvoeden.

Toegevoegd na 35 seconden:
laat=lat

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

jezelf afvragen waaróm je te hard bent voor jezelf. wat vind je moeilijk te accepteren zodat je het recht wil zetten met die hoge lat waar je aan moet voldoen. het is wellicht met de paplepel ingegoten, maar als dit achter je ligt ben jij de persoon die NU de lat voor jezelf te hoog legt. je kan dus leren hier zelf grip op te hebben door het oude bekende (en waarschijnlijk helaas vertrouwde) los te kunnen/durven laten. wat is er zo erg als je doel niet haalt, of je eisen/grenzen bijstelt. wil je jezelf wat bewijzen of een ander? waarschijnlijk ben je altijd beoordeeld op je functioneren en was er geen/niet veel plek voor het menselijke aspect. dit hou je zelf in stand in feite (je voelt je er niet fijn bij, maar je moet en zal dit en dat bereiken, hoe dan ook)probeer het eens om te draaien voor jezelf. schrijf op wat ECHT noodzaak is en wat je doelen zijn, en voldoe vanuit het 'hoge lat gevoel' ook aan NIETS meer dan er op je lijstje staat. (doelen bijstellen dus) schrijf op wat je doet om lief voor jezelf te zijn (winkelen, met een goed boek op de bank, een lange wandeling) en verplicht jezelf hier ook toe. (menselijke aspect) makkelijk zal het niet voelen in het begin (die hoge lat zit erin gebakken, de strijd tegen de hoge lat ook) maar het is wel degelijk mogelijk om je beleving (emotie, gemoedstoestand) hierbij wat bij te schaven. sterker nog, het is in feite puur je gemoedstoestand. iemand die met plezier de lat erg hoog legt en doelen achterna jaagt noemt men ambitieus, dus op zich is er niets mis mee hoor. het is enkel de drijfveer (je verleden dus) wat oorzaak is hiervan en je beleving (je wil eigenlijk niet) die het zo beladen maken. is het echt hardnekkig en krijg je die lat niet omlaag is het verstandig om hulp te zoeken want het kan echt diep geworteld zitten als de autoritaire opvoeding een belemmering blijft op deze manier. op een scheve fundering (onverwerkte jeugdervaringen) kan je niet hoog bouwen. hoge latten kunnen echt een niet te winnen uitputtende continue strijd zijn waardoor je op een gegeven moment letterlijk en figuurlijk (aan) onderdoor kan gaan. zaak is dus dat je je beleving aanpast waardoor de lat uit zichzelf lager komt te liggen zonder dat dit een probleem voor je is. andersom kan het dus ook, (lat lager leggen, maar dit vereist zelfdiscipline) en leren accepteren en aanvaarden maar vooral jezelf toestaan dat ook dit helemaal okay is. dat is makkelijker gezegd dan gedaan, maar nog steeds niet onmogelijk.

jezelf iets cadeau doen, als je iets goed doet (of complimenteren) als je toch teveel eist moet je gewoon weg van al het werk dat je hebt. (ga dan even naar het bos ofzo) dat je even niemand ziet en rustig kunt nadenken.

Het belangrijkste is volgens mij om het in je hoofd te veranderen. En dat is gelijk het moeilijkste, want dan moet je denk- en gedragspatronen veranderen. Misschien kun je beginnen met bedenken op welke manier je vind dat je te hard bent en hoe je het wel zou willen. Daarna hoe je dat gaat aanpakken en het eens met iets (kleins) uitproberen. Bijvoorbeeld een keer je werk niet afhebben, een 9 in plaats van een 10 ook goed vinden of een keer je huis/kamer niet opruimen. Zal heel onwennig voelen in het begin, maar oefening baart kunst! Succes!!

Beter contact krijgen met het kind van toen dat autoritair is opgevoed. Door je te realiseren wat je toen eigenlijk nodig had, en dit nu aan jezelf geven.

Bronnen:
http://quietlunch.files.wordpress.com/2011...

Er is een rede dat je hard voor jezelf bent. Waar komt het vandaan en .... helpt het hard zijn voor jezelf je vooruit. Het feit dat je de vraag stelt betekent dat je je ervan bewust wordt. Een goed begin. De volgende stap is om te snappen hoe het je in de weg staat, wat je wil zonder dat "hardstemmetje" en je daarop te focussen. Het hard zijn heeft een aanleiding in het verleden die er nu mogelijk niet meer is. Als dat zo is dan kun je tegen "hardstemmetje" zeggen. Bedankt...Je hebt me goed beschermd....ik heb je nu niet meer nodig. Ik ga het anders doen. Denk er eens over na en ga op vindtocht naar iemand die hierin jouw buddy kan zijn.

Jezelf teveel en te hoge eisen opleggen, heeft als gevolg dat alles perfect moet. Dat is een lastige, omdat de basis in je jeugd is gelegd. Naar alle waarschijnlijkheid heb je inwendig een soort van "stem"(gedachten), die je die eisen oplegt en misschien is die ook heel negatief: afbrekend, afkeurend. Spreek je jezelf dus afkeurend toe bedoel ik. Het is om te beginnen heel belangrijk om je daar bewust van te worden. Iedere keer, als je die eisende/negatieve gedachten opmerkt, dan kan je ze ombuigen: er gedachten van maken die je kunnen helpen. Bijvoorbeeld: "dit kan je veel beter", sukkel" naar "perfectie bestaat niet, dit is goed genoeg" en dan zou je je naam erachter kunnen denken, of iets vriendelijks ;-) Dit is een kwestie van oefenen en kost tijd. In het begin zal het erg onwennig zijn. Je kunt ook opschrijven, wat je doelen zijn. Zonder eisen en zonder afkeuring: haalbare doelen. Die kan je onderverdelen in tussendoelen, of tussenstapjes. Zo krijg je inzichtelijk waar je naar toe wilt en wat je, reëel gezien, okee vindt.

Ga na waar je je prioriteiten wilt hebben. Wat als je morgen sterft, heb je dan vandaag gedaan wat je wilde doen. Stel je wellicht dingen uit waarvoor het straks te laat blijkt te zijn. Probeer te genieten van dingen die je nu als gewoon of normaal ziet. Ga eens naar Noorwegen op vakantie, praat met de lokale bevolking en je begrijpt me nog beter. succes

Door eerst zelfonderzoek te doen. Onder je laag hardheid kan veel verdriet, eenzaamheid, pijn zitten. Mensen gaan vaak om niet te hoeven voelen in hardheid zitten. Als een soort van beschermingslaag.. Wees je bewust van dat dit niet om simpelweg gedragsverandering gaat maar het gaat over verwerking, leren voelen. Het ene soort gedrag vervangen door het andere werkt niet, eerst zul je ontdekken wat je door je hardheid-laag aan emoties of behoeftes afsluit. En de emotie hierbij gaan voelen en doorleven. Hardheid is overigens wel een van de 'taaiste' afweermechanismen.

Ontsla je interne criticus! Verwacht minder van jezelf. Heb je een taak volbracht? Feliciteer jezelf. Heb je iets niet perfect gedaan? Feliciteer ook dan jezelf, je hebt in ieder geval iets gedaan! Als je je meer concentreert op wat je goed doet en minder op wat nog beter kan, neemt je gevoel om perfect te willen zijn af. Het is een kwestie van focus. Stop jezelf te vergelijken met je ideaalbeeld en begin met waarderen wie je werkelijk bent. Verban dwangmatige gedachten, die voorkomen dat je geniet en blij bent met het resultaat dat je creëert. Kortom, genieten van het proces zonder je druk te maken om het resultaat. Trots zijn op jezelf en wat je hebt bereikt! Kies ervoor om gelukkig te zijn, wat je ook doet. Of je nu je doel haalt, of het nog even moet uitstellen. Of je nu je best hebt gedaan, of je hebt iets gedaan om jezelf te ontspannen. Geluk is niet iets dat je krijgt als je een doel hebt behaald. Geluk is altijd aanwezig, alleen vergeten we het soms.

Bronnen:
http://www.newstart.nl/blog/je-hoeft-niet-...

Mijn antwoord op de vraag hieronder beantwoord ook jouw vraag eigenlijk... het legt uit hoe je wat liefevoller en tederder voor jezelf kunt zijn. http://www.goeievraag.nl/vraag/moeilijk-verleden-tob-mee-heden.269170

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100