is de litteken wat je overhoudt na een schaafwond bruinkleurig of wit?

door een lelijke val ongeveer 5 maanden terug, liep ik een week lang met een afschuwelijke schaafwond op mn voorhoofd:( Ik bleef netjes van de korstjes af. Nu is het nog steeds een beetje rood wat niet wegtrekt en heb ik een bruin vlekje erbij.. Ik ben bang dat het een pigmentvlek is terwijl ik me regelmatig insmeerde :(

ben langs de huidtherapeut geweest, zelfs bij 2 huidtherapeuten. de 1 zegt dat het wel een pigmentvlek is en de andere niet, dus nu weet ik het niet meer :)

maar toen moest ik ineens denken aan littekens wat je weleens overhoudt na een schaafwond. vandaar mijn vraag.

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Littekens zullen na verloop van tijd wit worden. Vaak zit er bindweefsel onder de huid en daarin is nauwelijks doorbloeding.

Soms is het nodig het littekenweefsel te blijven masseren om de doorbloeding te stimuleren en zoveel mogelijk bindweefsel op te ruimen. Het litteken wordt dan steeds minder zichtbaar. Ook helpt hydrateren (opbrengen van vochtinbrengende creme).

Soms ontstaat er na een schaafwond een bruin vlekje. In feite is dat ook een pigmentvlek, mogelijk als gevolg van de beschadigde huid. Je kunt dit krijgen als de huid verbrand is door o.a. de zon, maar ook na schaafwonden.

Als er veel pigmenten zijn worden ze mogelijk donkerder na blootstelling aan UV licht. Insmeren met zonnebrand kan dan helpen. As het heel storend is kan een huidarts soms een camouflagetherapie geven, bijvoorbeeld de vlek bleken.

Bijgaand een overzicht van huidartsen met een goede opsomming geeft van de mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Mijn schaafwond is wit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb meerdere littekens, van operaties, aanval van de kat en ook schaafwond, ze zijn allemaal wit. Sommige beetje rood/roze.
13 jaar geleden
Als je met een restwond in de zon komt krijg je vaak een bruinere verkleuring dan de rest van de huid. Goed insmeren tegen zonneschijn is in zo'n geval het beste. Hier zijn speciale cremes voor, verkrijgbaar bij de drogist.
De kleur van littekens is niet bij iedereen hetzelfde. Ikzelf heb enkele roze, maar ook een witte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Littekens zijn gemaakt van collageen en worden tijdens het genezingsproces wit.