Is de lucht van frituurvet schadelijk?

Ik heb laatst een dagje meegewerkt in de oliebollenkraam van een vriend van mij en stond die dag lang dichtbij het frituurvet. Ik vroeg me af of dit schadelijk kan zijn?

Alvast bedankt,

Henk

2 jaar geleden
5.5K
TurfGraver
2 jaar geleden
Gezond, frisse lucht is het niet.
Schadelijk?
Ons lichaam is goed in beperkt schade te herstellen als we verder gezond zijn.

Antwoorden (1)

Vette frituurlucht inademen is zeer ongezond voor personeel. Grootkeukens die grillen, frituren of bakken in olie of vet, moeten dan ook de hierbij vrijkomende dampen afzuigen. Bovendien moeten de afgezogen dampen via een doelmatig verwisselbaar of reinigbaar vetvangend filter worden afgevoerd naar de buitenlucht.
In een open oliebollenkraam zal het minder schadelijk zijn omdat de lucht direct naar buiten gaat.
Googelen op longziekte en snackbars geeft geen relevante hits.
SimonV
2 jaar geleden
HenkWilllemsen
2 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord! De kraam was inderdaad aan 2 kanten open, waardoor het er goed wind door het kraampje heen kwam.
Bedoel je alleen dat dit ongezond is als je het langer doet of ook als je het maar één keer hebt gedaan? (Ik wil het toch graag even weten :) )
SimonV
2 jaar geleden
Eén keer is natuurlijk ook niet zo gezond, maar niet echt schadelijk. Zoals Marleen in een link zegt: zolang dat incidenteel is, hoeft dat geen probleem te zijn. In die lucht - in zijn algemeenheid in kooklucht- zitten heel veel kleine roet- en fijnstofdeeltjes die je op die manier binnenkrijgt.