is het ongezond om vette lucht in te ademen?

als mijn vriend aan het frituren is, en ik sta er naast te koken, is dat dan ongezond voor mij, om die lucht heel lang in te ademen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Zolang dat incidenteel thuis in de keuken is, hoeft dat geen probleem te zijn, maar : ja, dat is best wel heel ongezond. In die lucht - in zijn algemeenheid in kooklucht- zitten heel veel kleine roet- en fijnstofdeeltjes die je op die manier binnenkrijgt.

De huidige rookverboden in eetgelegenheden zijn dan ook eigenlijk een farce, want voor je longen is een goede afzuiginstallatie die ook kookluchtjes meeneemt veruit te prefereren boven de tegenwoordig nauwelijks meer gefilterde lucht die in dergelijke zaken hangt. Alsof door niet meer te roken inééns als bij toverslag de lucht schoon is. ECHT niet dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Marleen: Het ging toch over koken? ipv ROKEN!
Of ben ik nu van het padje geraakt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat klopt. En in het jaar voor er sprake was van het rookverbod, is er door veel horeca-ondernemers geïnvesteerd in hele goeie, dure afzuiginstallaties. Toen het rookverbod kwam was dat niet meer nodig, en heeft de meerderheid die stap dus nooit genomen - want het is een dure aangelegenheid. En door het rookverbod leek het toch niet meer nodig. Sindsdien is de luchtkwaliteit in veel eetgelegenheden maar vooral ook ' cafe's met en frituurpan en tosti-ijzer' er niet bepaald op vooruit gegaan. Sowieso wordt er minder geventileerd, waardoor het vaak alleen vanwege de parfum- en verschaalde bierlucht al nauwelijks meer uit te houden is. En vooral die kooklucht is dus behoorlijk slecht voor je longen - slechter nog eigenlijk dan sigarettenrook, omdat die dus veel meer roet- en fijnstofdeeltjes bevat.