Waarom jeukt een muggenbult ?

Toegevoegd na 3 minuten:
Waarom geeft de gif die de mug achterlaat zitten jeuk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.6K

Antwoorden (4)

omdat de mug een gif in je huid spuit om je bloed niet te laten stollen als hij het eruit zuigt
zodra hij gestopt is gaat je wondje dicht maar blijft het gif zitten
en dat gif geeft die jeuk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij is een 'zij' :D
Jeuk is een reactie op het gif wat een mug inspuit. Ze doet dit om je bloed dunner te maken zo dat ze het op kan zuigen. Als een mug door laat zuigen, tot ze genoeg heeft, zal de jeuk ook minder zijn en de zwelling is ook minder, omdat de mug dan het meeste gif weer meeneemt.
jc54
13 jaar geleden
Een mug spuit een stof in om je bloed te verdunnen die tevens wat verdooft. Die stof is wel lichaamsvreemd en roept een reactie op van je witte bloedlichaampjes.
Er ontstaat dus een kleine ontsteking en die hebben de neiging te jeuken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op het moment dat de muggen prikken ,spuiten ze door hun mond wat speeksel mee . In het speeksel zit anticoagulantia , een stof die de bloedstolling tegengaat. Op die manier kunnen de muggen het bloed moeiteloos uit het bloedvat opzuigen. Zou het bloed stollen , dan raakt de buis waardoor ze drinken verstopt.
Het is de spuug van de mug , die ons bulten en jeuk bezorgt. Want ons lichaam herkent de stof niet die de mug tijdens het prikken inspuit. Het is een vreemde stof waar het lichaam zich tegen gaat verdedigen. En dan gaat ons immuunsysteem werken , waardoor een afweerreactie ontstaat. Het gevolg is een zwelling die ook nog eens jeukt. Zo lang het lichaam bezig is de 'gevaarlijke' stoffen op te ruimen , houdt de jeuk aan . Dus hoe vervelend die jeukende rode bult ook mag zijn , het is een teken dat het immuunsysteem aan het werk is.