is te vast slapen slecht?

toen ik wakker werd uit mijn vaste slaap was ik nog minstens een half uur zwaar versuft. kan dat kwaad?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.6K

Antwoorden (6)

Nee, maar lekker is anders. et is alleen vervelend dat je wakker wordt uit een vaste slaap. Het is niet zo raar dat je dan nog een tijdje versuft bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lekker toch ?
En kwaad kan het natuurlijk niet. Het betekent dat je goed en diep geslapen hebt.
Ik zit 's morgens ook vaak eerst een kwartier te bedenken hoe ik ook alweer heet en zo.
Niets mis mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan zijn dat je in een 'verkeerde' slaapfase wakker werd.
Dat kun je voorkomen door bijvoorbeeld een lichtwekker (zo'n lamp die een half uur voor je wakker moet worden aangaat en steeds iets sterker gaat schijnen, zelf instelbaar, eventueel ook met piepjes of muziek of radio of vogelgezang). Heeft mij geweldig geholpen, ook om gewoon Wakker te zijn als ik eenmaal opsta, in plaats van eerst nog een half uur als een zombie rond te lopen, alles drie keer te moeten doen en dan van huis te gaan zonder te hebben kunnen eten want daar moest ik niet aan denken. Met lamp ben ik gewoon wakker, helder, kan ik gewoon ontbijten, en ben ik nog een stuk vrolijker ook.

En soms komt het domweg door te weinig slaap, zodat je eigenlijk nog helemaal niet uitgeslapen bent als je wakker wordt, dan voel je je ook brak.

Kwaad kan het niet tenzij je je humeur uitleeft op anderen of als je vóór je geest weer opgehelderd is dingen doet waarbij je geconcentreerd moet zijn ;p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms word je wakker als een slaapcyclus niet mooi is afgerond, door een geluid of omdat je naar de WC moet of zoiets.
Het is niet ongewoon dat je dan een tijdje nodig hebt om weer helemaal tot jezelf te komen, geef jezelf daar de tijd voor en doe alles op je gemak; kopje thee zetten, ontbijtje klaar maken of gewoon even zitten tot je zover bent kan helemaal geen kwaad.

Toegevoegd na 11 minuten:
Te vast slapen kan veroorzaakt worden door slaaptabletten of kalmerende middelen; men heeft dan te weinig lichte en droomslaap.
Ook de lichte slaapstadia zijn nodig voor een goede slaap, maar ik had niet de indruk dat dat je klacht was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Je bent alleen op het verkeerde moment wakker geworden/gemaakt. Je doorloopt in je slaap een aantal fasen. deze cyclus maak je aantal maal per nacht. (als je genoeg slaapt :)) In de ene fase is je slaap dieper dan de andere.

Meer info o.a. bij de bronvermelding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kwaad?? Welnee, ik heb altijd minstens een half uur nodig om te 'landen'. Je komt van ver hoor als je diep hebt geslapen.

Sommige mensen doen hun ogen open en barsten los en anderen zijn een soort diesel. So what?